Blog: de spits is een maatschappelijk vraagstuk
Er is veel aandacht voor de vraag of het openbaar vervoer wel in staat is om alle reizigers comfortabel in de spits te vervoeren. Het feitelijke juiste antwoord is dat het openbaar vervoer zijn uiterste best doet. Het echte en ook juiste antwoord is dat als alle werknemers om 8.00 in de fabriek, alle kantoormedewerkers om 8.30 op kantoor en alle studenten om 9.00 in de collegezaal moeten zijn, het openbaar vervoer voor een onmogelijke opgave staat. Overigens niet alleen het openbaar vervoer maar ook Rijkswaterstaat: de dagelijkse fileberichten spreken duidelijke taal. Interessant is dat de media nog niet praten over de fileproblemen op de fiets. Die zijn er wel degelijk in steden als Utrecht en Amsterdam. Daar rijden ook fietsers in files, maar omdat zij minder ruimte in beslag nemen trekken zij nog niet de aandacht van de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond (ANWB), die informatie over files van auto’s verstrekt.
Noch van Rijkswaterstaat, noch van de grote steden, noch van het openbaar vervoer kan gevergd worden dat mega-investeringen worden gedaan om een probleem op te lossen dat zich gedurende één à anderhalf uur per dag voordoet. NS heeft na onderzoek uitgevonden dat het spitsprobleem zich het heftigst manifesteert tussen 7.30 en 8.30. Voor de regionale en stadvervoerders geldt vermoedelijk hetzelfde. Dat betekent dat als bedrijven, overheidsorganisaties en onderwijsinstellingen hun openingstijden, vergadertijdstippen en college-uren enkele uren verschuiven iedereen in het openbaar vervoer kan zitten. Ook voor Rijkswaterstaat en de grote steden ontstaat er dan lucht. Studenten kunnen dan wat langer uitslapen en dat is bevorderlijk voor het denken.
Het bestuurlijke probleem is wie er over gaat. Het antwoord is iedereen. Laten we ophouden om naar elkaar te wijzen, maar laten we allemaal bijdragen aan de oplossing.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover