Skip to main content

Blog: een uitdagende reis met de Beneluxtrein

thumb BeneluxReizen met de trein is goed voor de conditie. Soms krijgt de reiziger echter een iets stevigere workout dan vooraf bedacht. Een goed voorbeeld hiervan is de treinreis tussen Brussel en Amersfoort, die onze voorzitter op zaterdag 14 oktober maakte.

De Intercity die om 14:45 richting Nederland moest vertrekken, werd met een kwartier vertraging in Brussel Zuid verwacht (in de praktijk werd dit 55 minuten). Wegens werkzaamheden tussen Zwijndrecht en Rotterdam Zuid reed de trein niet verder dan Roosendaal. Dat betekent voor honderden reizigers met koffers door een smal tunneltje en steile trappen in Roosendaal van spoor 1 naar spoor 3 sprinten. Medewerkers die klaar staan voor hulp en advies, waren deze keer niet te vinden. De volgende trein in deze reis: een vierbaks dubbeldekker naar Breda. En dat betekent dus weer met de koffers zeulen, deze keer over de nauwe trappetjes van het balkon van de trein. Het gevolg laat zich raden: opstoppingen op de balkons en een overvolle trein. In Breda reed de aansluitende Intercity Direct van 17.44 aan de overzijde van het perron precies weg voordat reizigers konden overstappen. Op tijd rijden telde het zwaarst, zelfs al al zit er best wat ruimte in de reis tussen Breda en Dordrecht om die paar minuten weer in te halen. Weer een trein later dus: in Breda vertrok deze negen minuten later vanaf een ander perron. Wederom konden de honderden reizigers uit België met hun koffers trap af en trap op zeulen. Ze raakten geoefend. Eenmaal onderweg adviseerde de conducteur terecht aan reizigers voor Schiphol en Amsterdam om in Rotterdam over te stappen op de Intercity Direct. Die vertrok natuurlijk van een ander perron, zodat de internationale reizigers voor de derde keer met hun koffers trap af en trap op konden. Treinreizen is gezond.  

Het verloop van deze reis roept nogal wat vragen op. Waarom is NS akkoord gegaan met een buitendienststelling tussen Zwijndrecht en Rotterdam, waar vier sporen liggen en twee goederensporen? Waarom werd deze buitendienststelling niet beperkt tot twee sporen? Waarom laat NS, wetende dat de Beneluxtrein in het weekend bomvol zit met reizigers met koffers, de reizigers van Antwerpen naar Amsterdam overstappen in Roosendaal, Breda en in Rotterdam en dat iedere keer zonder cross-platform overstap? Waarom was er geen personeel aanwezig in Roosendaal om de reizigers te informeren en te helpen? Waarom rijdt de Intercity Direct voor de neus van de reizigers weg in Breda en worden reizigers wederom genoopt om met hun koffers trap af en trap op te zeulen? Waarom wordt er te weinig en verkeerd materieel ingezet tussen Roosendaal en Breda?

De belangrijkste vraag: wanneer gaat NS buitendienststellingen benaderen vanuit reizigersperspectief in plaats vanuit een voor NS gemakkelijke materieelomloop? Uiteraard zijn al deze vragen gesteld aan NS, we zijn benieuwd naar het antwoord.

thumb Arrien trein

Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover