Skip to main content

Blog: regeerakkoord

thumb Arrien treinVorige week werd het nieuwe Regeerakkoord gepresenteerd. Positief daarin is de inzet voor lightrail. Lightrail hoort te bestaan uit railvoertuigen die van een klassieke spoorlijn via een metro of sneltram de binnensteden bereiken. De Randstad heeft daar dringend behoefte aan. Positief is ook het voornemen om stoptreinen te laten aanbesteden door de regionale overheden. Daardoor kan er een geïntegreerd regionaal openbaar vervoer ontstaan met bussen en treinen. De ervaringen met het aanbesteden van regionale spoorlijnen zijn tot nu toe goed. Regionale vervoerders weten vaak in korte tijd meer reizigers te trekken. Dat NS mag meebieden is logisch en goed voor NS zelf, omdat NS dan genoopt wordt zich meer om stoptreinen en kleine stations te bekommeren. De keuze van de lijnen waar aanbesteed zal worden doet wat willekeurig aan en lijkt meer het resultaat van een lokale lobby dan van doordacht beleid.

Er wordt met woorden stevig ingezet op een beter klimaat. Dat klinkt hoopvol voor de toekomst. Voor een beter klimaat is wel een grote verandering in het mobiliteitsbeleid nodig. De huidige mobiliteit veroorzaakt veel uitstoot van CO2 en van fijnstof dat voor de volksgezondheid schadelijk is. Waarom wordt het mobiliteitsbeleid niet een integraal onderdeel van het klimaatbeleid?

Elektrische auto’s zijn leuk maar duur en ze lossen noch het probleem van het fijnstof noch het probleem van de congestie in de steden op. Een klimaatbeleid wordt pas effectief met een beleid om het openbaar vervoer, het fietsen en het lopen daadwerkelijk te stimuleren.

De in de financiële paragraaf opgenomen investeringen zijn onvoldoende om te voorkomen dat Nederland tot stilstand komt. In Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Engeland wordt veel meer dan in Nederland geïnvesteerd in railvervoer in grote stedelijke agglomeraties. Als de mobiliteit in de Randstad vastloopt, is er ook geen economische groei meer. Regeren is nog altijd vooruitzien, maar dan wel vooruitzien over een langere periode dan vier jaar.

De voorgenomen BTW-verhoging van 6% naar 9% is gewoon contraproductief voor het gebruik van het openbaar vervoer. Dit is een denkfout in het regeerakkoord.

De woorden van het regeerakkoord zijn mooi maar nu de daden graag.

Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover