Rover pleit voor doorstroming OV in Goudse gemeenteraad
Verleen lijnbussen voorrang op ander verkeer, integreer OV met WMO- en doelgroepenvervoer en lobby voor een nieuwe Intercity Rotterdam-Amsterdam via Gouda. Het zijn een paar suggesties die Rover-Gouda aan de gemeenteraad heeft meegegeven. Op maandag 14 oktober sprak de Rover-afdeling in bij een Raadsvergadering.
Gemeente Gouda werkt aan een zogeheten Verkeerscirculatieplan waarbij de binnenstad autoluw moet worden en het verkeer op de Goudse singels wordt teruggedrongen. Rover-Gouda leverde met Arriva en buurtbusvereniging Reeuwijk de nodige input voor het Mobiliteitsplan 2017-2026. De Rover-afdeling is nu echter bezorgd dat de aangeleverde voorstellen niet in het plan zijn meegenomen.
Rover-Gouda vraagt de gemeenteraad onder meer om de bussenfiles aan te pakken, dubbele drempels op lijnbusroutes te verminderen en de toegankelijkheid van bushaltes te verbeteren. Ook wil Rover in gesprek over de plannen om in de toekomst mogelijk stadslijnen te vervangen door “een flexibel systeem”.
Eerder presenteerden de Rover-afdelingen in Zuid-Holland aan de provincie ‘OV maal twee‘, een aantal suggesties om het Zuid-Hollandse OV te verbeteren. Op de wensenlijst stonden onder meer: één tariefstelsel voor de hele provincie, knooppunten in dunbevolkte gebieden voor spitsbussen, buurtbussen, WMO en andere vormen van vraagafhankelijk vervoer, spoorverdubbeling tussen Gouda en Utrecht.