Rover wil snelbussen tussen Nijmegen en Eindhoven
Er moet worden geïnvesteerd in beter openbaar vervoer in het gebied tussen Nijmegen en Eindhoven om de economie te versterken en de mobiliteit te verduurzamen. Dat schrijft Reizigersvereniging Rover in een brief aan de gemeenteraad van Nijmegen en aan het projectteam A50.
Rover ziet kansen in diverse plannen die in het gebied klaar liggen: zo heeft het Rijk een budget beschikbaar gesteld om de A50 tussen Ewijk en Paalgraven te verbreden en is gemeente Nijmegen juist van plan de Graafseweg opnieuw in te richten en mogelijk te versmallen. Beide wegen zijn erg belangrijk voor de bereikbaarheid van de regio.
Rover pleit voor een netwerk van hoogfrequent rijdende snelbussen tussen Nijmegen en Eindhoven. Deze bussen moeten toegang krijgen tot de vluchtstroken van de A50 en de A73. Langs een deel van de A50 moet een vrije busbaan komen, net als langs de Graafseweg in Nijmegen. Als de Graafseweg wordt versmald zouden de bussen kunnen vastlopen in het overige verkeer. Rover vraagt de gemeenteraad van Nijmegen daarom éénrichtingsverkeer op een deel van de weg te onderzoeken zodat op een versmalde Graafseweg voldoende ruimte voor de bus blijft bestaan. Tot slot pleit Rover voor verdubbeling van de spoorbrug bij Ravenstein.
“Wij zijn er van overtuigd dat het OV een goed alternatief is als bussen in en rond Nijmegen altijd gegarandeerd door kunnen rijden en deze bussen ook gebieden ontsluiten die nu slecht zijn aangesloten op het OV”, schrijft Rover. Door meer ruimte aan de bus te geven ziet Rover een mogelijkheid om files te bestrijden, de economie te versterken en de mobiliteit in deze regio te verduurzamen.