"Maak vaart met elektrificatie spoor Achterhoek"
Rover Gelderland is zeer blij met de plannen voor de Regio Expres, een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. De bereikbaarheid van de Achterhoek verbetert sterk. Wel wil Rover een snellere elektrificatie van het spoor en meer aandacht voor de hele mobiliteitsketen in het gebied, schrijft de Rover-afdeling in een brief aan provincie Gelderland.
De verbinding tussen Arnhem, Doetinchem en Winterswijk is de drukste regionale spoorlijn van ons land met 21 duizend reizigers per dag. De nieuwe Regio Expres gaat vanaf 2026 ieder uur rijden tussen Arnhem en Doetinchem en verder als stoptrein naar Winterswijk: eerst in de brede ochtend- en avondspits en mogelijk later de hele dag en in het weekend. Deze extra trein komt bovenop de huidige treinen van Breng en Arriva.
Volgens een verkenning van provincie Gelderland wordt de reis tussen de Gelderse steden 13 minuten korter en de overstap richting Utrecht en Nijmegen flink sneller. René Coveen, voorzitter van Rover Gelderland: “De Regio Expres wordt hiermee een snel en duurzaam alternatief voor de auto. Dat is heel positief.” Met de sneltrein komen er ook meer zitplaatsen beschikbaar doordat reizigers worden verdeeld tussen de sneltrein en de stoptreinen. Zo’n 2000 tot 3500 reizigers gaan erop vooruit, terwijl een klein aantal doorgaande reizigers uit de sneltrein in Doetinchem moet overstappen op een stoptrein en twee minuten langer onderweg is. Er wordt in de verkenning een reizigersgroei verwacht van 13 tot 20 procent. Voor de Regio Expres is een spoorverdubbeling nodig tussen Didam en Doetinchem de Huet. De treindienst wordt daardoor minder kwetsbaar voor vertragingen doordat treinen elkaar kunnen passeren. Op de stations van Wehl en Doetinchem de Huet komen extra perrons. Daarnaast wordt de veiligheid van de overwegen langs de route verbeterd.
Wat Rover Gelderland betreft blijft het hier niet bij. In de toekomst moet de Regio Expres twee keer per uur gaan rijden. Hiervoor is bij Arnhem Velperbroek een vrije kruising nodig met de spoorlijn naar Zutphen, een versnelling van de stoptreinen bijvoorbeeld door elektrificatie en een spoorverdubbeling tussen Terborg en Gaanderen. “De provincie Gelderland moet zich hiervoor in het kader van het Toekomstbeeld OV 2040 flink hard maken bij de landelijke overheid”, zegt René Coveen. “Maar we pleiten er ook voor nu al te onderzoeken of de snelheidsverhoging en elektrificatie tussen Zevenaar en Doetinchem direct met de komst van de Regio Expres mogelijk is. Dit beperkt de overlast voor reizigers en het maakt de hele corridor robuuster en duurzamer. En door nu al het spoor tussen Gaanderen en Terborg te verdubbelen voorkom je een scheve halfuursdienst.”
Rover Gelderland wil ook dat er gekeken wordt naar de hele mobiliteitsketen. Coveen: “Als de Regio Expres inderdaad gaat zorgen voor een verdere reizigersgroei dan moet je ook P&R-terreinen en fietsstallingen uitbreiden en verbeteren. En zorgen dat de treinen goed aansluiten op het busnetwerk in de Achterhoek. Ook willen we dat het dubbele opstaptarief, bij overstappen op NS, heel snel gaat verdwijnen.”