Rover-Amsterdam op de bres voor tram Kinkerstraat
Het ontwerp voor de nieuwe Kinkerstraat moet op de schop. Dat stelt Rover-Amsterdam tegenover de gemeenteraad. Rover wil dat er een nieuw ontwerp komt met aandacht voor het openbaar vervoer. De huidige plannen zouden een flinke verslechtering betekenen voor de tramreiziger.
De Kinkerstraat wordt opnieuw ingericht. De tramreiziger komt er in de plannen niet goed vanaf: de halte bij de Ten Katemarkt en de Hallen verdwijnt en de tram verliest zijn vrije trambaan. Dat betekent extra reistijd én verder lopen naar de halte voor de reizigers van de populaire tramlijnen 17 en 7.
“De gemeente wil een autoluwe stad maar investeert nu miljoenen in een verslechtering van een veelgebruikte tramroute”, constateert Marinus de Jong, voorzitter van Rover-Amsterdam. “We verwachten de komende jaren alleen maar meer auto’s in deze drukke straat. De tram mag er straks achteraan sukkelen”.
Rover-Amsterdam wil dat de Vervoerregio Amsterdam afziet van een financiële bijdrage aan de plannen in deze vorm en de hiervoor gereserveerde miljoenen steekt in het verbeteren van het openbaar vervoer. Daarvoor ziet Rover kansen: met goede wil kunnen ook bij de populaire bestemmingen Ten Katemarkt en de Jan Pieter Heijestraat brede, comfortabele tramhaltes gerealiseerd worden. Ook pleit Rover-Amsterdam bij de gemeente voor het behouden van de vrije trambaan zodat trams 7 en 17 niet hoeven in te leveren op snelheid en betrouwbaarheid.