Rover Utrecht vraagt meer maatregelen bij overwegen
Rover Utrecht is geschrokken van drie aanrijdingen tussen Utrechtse trams en kruisend autoverkeer in korte tijd. Rover Utrecht vraagt de provincie Utrecht en betrokken gemeenten in een brief om spoorbomen bij overwegen te plaatsen en onderzoek te doen naar de nieuwe tramstellen.
Geschrokken reizigers, veel ravage en langdurige overlast: de aanrijdingen tussen tram en auto in maart (Utrecht), april en mei (Nieuwegein) maakten grote indruk. Bij de meest recente aanrijding zijn behalve de inzittenden van de auto ook de trambestuurder en enkele passagiers gewond geraakt. Naast de enorme schrik die de inzittenden moeten hebben gehad, was er ook veel overlast omdat de dienstregeling pas dagen na de ontsporing kon worden hervat.
Rover Utrecht vraagt de betrokken gemeenten om passende maatregelen te nemen voor de veiligheid van tramreizigers, personeel en andere verkeersdeelnemers. Dit kan door het voorbeeld van gemeente IJsselstein te volgen en het plaatsen van automatische halve overwegbomen (AHOB’s) verplicht te stellen. Deze fysieke barrière zorgt ervoor dat automobilisten niet in staat zijn om de overweg te bereiken bij het naderen van een tram. Daarnaast wil Rover Utrecht onderzoek naar de oorzaak voor het uit de rails geraken van de nieuwe lagevloertrams en aanpassingen aan de constructie als daar aanleiding voor is.
“U dient zich allen maximaal in te spannen om het vertrouwen van de reiziger in een veilig openbaar vervoer te herstellen”, schrijft Rover Utrecht. De Rover-afdeling constateert dat het gevoel van veiligheid op dit moment onder druk staat waardoor reizigers kunnen kiezen voor ander vervoer. Het plaatsen van AHOB’s is een belangrijke stap in herstel van het vertrouwen en de garantie dat de tram onverstoord kan blijven rijden zonder schade, ongevallen en vertragingen.