Rover-Gelderland teleurgesteld in busplannen 2022
In het kader van de corona-transitieplannen gaat in 2022 minder openbaar vervoer rijden in de Achterhoek en in de steden Arnhem en Nijmegen. Rover-Gelderland is teleurgesteld en kraakt de plannen van Breng. Bij Arriva ziet de Rover-afdeling nog kleine lichtpuntjes.
Breng gaat fors snijden
Rover-Gelderland kraakt de plannen van Breng, waarin er flink wordt gesneden in de busdiensten rond Nijmegen en Arnhem. Het schrappen van de bussen na middernacht en twee Nijmeegse buslijnen, maar ook de herschikking in Wijchen, is Rover een doorn in het oog. Net als de forse vermindering van het aantal bussen naar de Nijmeegse campus Heyendaal. Ook is Rover bang dat de terugkeer van de Nijmeegse 12-meter gasbussen naar de campus in plaats van de langere, gelede bussen, zal leiden tot grote opstoppingen.
René Coveen, voorzitter Rover-Gelderland: “Het had nog veel erger gekund. Doordat de Beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk is verlengd tot september volgend jaar zijn een deel van de afschalingsplannen gelukkig niet doorgegaan. En ook de provincie Gelderland heeft enkele plannen geschrapt”. De provincie eist bovendien dat de frequenties van een aantal belangrijke buslijnen weer omhoog gaan als blijkt dat meer reizigers terugkeren in het OV. Toch is Rover-Gelderland teleurgesteld dat de provincie grotendeels met de plannen van Breng heeft ingestemd. “Breng maakt op geen enkele manier duidelijk waarom er nog steeds zoveel bezuinigd moet worden”, stelt Coveen. “Er wordt vooral belang gehecht aan een solide financiële positie van het bedrijf. Maar juist nu zou je moeten investeren in het openbaar vervoer om de reizigers weer snel terug te krijgen.”
Arriva: minder bussen, meer treinen
Arriva gaat vooral in de Achterhoek ‘s avonds minder bussen rijden, deels worden deze vervangen door belbus de Arriva Vlinder. De herschikking van het buslijnennet rondom Lochem is een grote aderlating. Vooral het schrappen van buslijn 56 tussen Deventer en Borculo, via Lochem zet kwaad bloed. Hans Schmal, namens Rover lid van het Gelderse consumentenoverleg: “De weg tussen Deventer en Lochem wordt door de gemeentes veiliger gemaakt door verkeersdrempels en snelheidsbeperkingen. Daardoor neemt de reistijd van buslijn 56 zodanig toe dat de aansluitingen in het gedrang komen. Daarom komt Arriva met een nieuw netwerk-plan. Veiligheid in het verkeer staat natuurlijk voorop, maar voor de reizigers zijn er grote nadelen zoals langere reistijden en hogere prijzen.” Inmiddels is er massaal protest ontstaan. Rover Gelderland stuurde Arriva en de provincie Gelderland een brief om met betere oplossingen te komen. Net als het Gelderse consumentenoverleg. En ook de gemeenteraad van Berkelland heeft in een motie het college van B&W opgedragen alles in het werk te stellen opheffing van de buslijn te voorkomen.
Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes in het nieuwe vervoerplan van Arriva. Zo gaan er iets meer treinen rijden. Arriva wil een pilot starten met goedkopere kaartjes in het weekend in Zutphen en Warnsveld om meer reizigers te trekken. En Rover-Gelderland is zeer verheugd dat de buslijn tussen Aalten en Bocholt weer terug is na een succesvolle pilot jaren geleden. Hans Schmal: “De buslijn is al op 18 augustus gestart. In het begin waren er problemen met de reisinformatie. Zo was de bus niet te vinden in de digitale reisplanners zoals 9292. En ontbrak het aan goede reisinformatie bij de bushalte en op de website van Arriva. Dat is inmiddels verbeterd.”
Meer weten over de nieuwe dienstregelingen in Gelderland? Rover-Gelderland heeft ze hier op een rij gezet.