Rover slaat alarm over fors minder treinen in Flevoland
Provincie Flevoland moet alles in het werk stellen om NS te bewegen de plannen voor dienstregeling 2024 in Flevoland te herzien. Rover-Flevoland waarschuwt de provincie en diverse gemeenteraden in een brief voor fors minder treinen.
Dit jaar moest de reiziger in Flevoland al flink wat reismogelijkheden inleveren: wegens de coronanasleep en personeelsgebrek besloot NS tijdelijk in de daluren minder Intercity’s tussen Lelystad Centrum en Schiphol te laten rijden en in het weekend Sprinters tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders te schrappen. Deze tijdelijke situatie dreigt nu langdurig te worden. Want terwijl op veel plekken in Nederland vanaf december de geschrapte treinen weer terugkeren, gaan er in Flevoland juist nog meer treinen verdwijnen.
NS is voornemens in de daluren, het weekend en op vrijdag nog maar twee keer per uur een Sprinter te rijden tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders. De verslechtering is het grootst voor reizigers van en naar Almere Buiten. Dit station houdt buiten de spits nog slechts twee treinen per uur per richting over waar dit er voorheen zes per uur waren. Dit komt omdat de eerder geschrapte Intercity’s niet terugkeren. De bereikbaarheid van stations Dronten en Kampen Zuid gaat er ook fors op achteruit in de avonduren en op de zaterdag- en zondagochtend vroeg: de Sprinter tussen Lelystad Centrum en Zwolle wordt dan teruggebracht naar slechts één keer per uur.
Rover-Flevoland vraagt de Provinciale Staten en getroffen gemeentes om actie te ondernemen richting de NS. “Als de situatie met een beperkte treindienstregeling in Flevoland nog langer duurt dreigen reizigers af te haken”, schrijft Rover aan de provincie en gemeenten. “Een goed spoorproduct is ook van belang voor het voorkomen van files op de A6 en A1: alleen met een aantrekkelijk treinproduct kunnen automobilisten worden verleid te kiezen voor de trein”.