Rover eist einde paaltjeschaos station Zutphen
Rover wil dat er per direct een einde komt aan het onnodige “paaltjesoerwoud” op station Zutphen. Sinds zondag kunnen reizigers nog maar uit twee spoorvervoerders kiezen op het station. Toch blijven er drie verschillende OV-chipkaartpaaltjes staan. Dit is tegen de landelijke afspraken, stelt Rover.
Het is één van de meest gefotografeerde OV-situaties in Nederland: de drie verschillende OV-chipkaartpaaltjes op station Zutphen waarbij reizigers moeten “omchecken” tussen drie verschillende treinvervoerders. Nu Arriva per 10 december het vervoer op de lijn Zutphen – Hengelo - Oldenzaal heeft overgenomen van Keolis, blijven er nog twee vervoerders over. Treinreizigers die nu verwachten een paaltje minder aan te treffen komen bedrogen uit: Arriva laat een apart paaltje staan voor de merknaam Blauwnet zodat reizigers voortaan kunnen omchecken tussen een trein van Arriva en een andere trein van Arriva.
Rover is met stomheid geslagen. Landelijk is afgesproken dat er per vervoerder ingecheckt wordt wanneer het niet lukt de hele reis met één keer in- en uitchecken aan te bieden. Er is nu eenzijdig besloten de reiziger voortaan per merknaam te laten in- en uitchecken. “Dit is heel verwarrend voor reizigers”, stelt Rover-voorzitter Freek Bos, “zeker omdat elders in Nederland per vervoerder wordt ingecheckt, ongeacht de merknaam. Daardoor liggen fouten op de loer met boetes voor reizigers tot mogelijk gevolg”.
Rover dringt bij Arriva, de provincies Gelderland en Overijssel en het Nationaal OV Beraad aan op snel handelen. “Wij verwachten dat Arriva zich aan de landelijke afspraken houdt en dat betekent de hakbijl in het paaltjespoerwoud van Zutphen”, stelt Freek Bos. Onnodig in- en uitchecken is Rover al jaren een doorn in het oog. Met de belofte dat het probleem vanaf eind 2025 opgelost moet zijn, neemt de reizigersvereniging dan ook geen genoegen.