Rover-Limburg wil maatregelen tegen vertragingen in Heerlen
Rover-Limburg pleit voor een kleine aanpassing aan een perron op station Heerlen zodat er meer ruimte ontstaat voor treinen om langs het perron te halteren. Zo hoopt Rover de toenemende vertragingen rond Heerlen te kunnen beperken. Op de lange termijn moet echter vooral in meer spoor en wissels worden geïnvesteerd, waarschuwt de Rover-afdeling.
Vooral reizigers tussen Heerlen en het Duitse Aken krijgen regelmatig te maken met grote vertragingen door uitgevallen treinen. Naast gebrek aan machinisten ligt de oorzaak in een overbelast spoor, nu veel werkzaamheden op het Duitse spoor ervoor zorgen dat goederentreinen via Heerlen moeten rijden. De reizigerstrein Heerlen – Aken wordt geschrapt wanneer er voor een goederentrein plaats gemaakt moet worden. Gevolg: een uur vertraging voor treinreizigers.
Wanneer de trein naar Aken wel rijdt maar vertraging oploopt, heeft dit bovendien gevolgen voor andere Limburgse reizigers. Zo missen reizigers vanuit Kerkrade hun overstap op de IC richting Eindhoven wanneer het perron in Heerlen door de Duitse trein bezet wordt gehouden. Rover-Limburg pleit er daarom voor om spoor 4 op station Heerlen te splitsen in een spoor 4a en 4b. Hierdoor zou er op korte termijn genoeg ruimte komen om twee treinen tegelijk aan het perron te laten halteren.
Rover-Limburg is niet verrast door de problemen. “Toen ProRail een stuk spoor en meerdere wissels bij Heerlen ging verwijderen, hebben we gewaarschuwd voor gebrek aan ruimte en uitwijkmogelijkheden”, stelt Kees Braam, voorzitter van Rover-Limburg. “ProRail zei toen dat er geen extra goederenvervoer werd verwacht. Nu zien we dus dat er moet worden gestreden om de nog beperkte beschikbare ruimte en dat goederen boven reizigers gaan.” Voor de lange termijn pleit Rover-Limburg al langer voor spoorverdubbeling tussen Landgraaf en de Duitse grens.