Skip to main content
Drielandentrein

Rover-Limburg ergert zich aan onbetrouwbare Drielandentrein

Of het nu komt door personeelsuitval, materieeluitval of een vertraagde goederentrein die er tussendoor wordt gepland: de reiziger tussen Luik, Maastricht, Heerlen en Aken kan niet rekenen op een betrouwbare dienstregeling en hier ondervinden ook andere reizigers hinder van. Rover-Limburg stelt de kwestie via het regionale reizigersoverleg aan de kaak.

“De kinderziektes tussen Luik en Maastricht duren al 5 jaar, reizigers vanuit Landgraaf komen vaak niet verder dan Heerlen omdat de trein niet naar Maastricht doorrijdt”, verzucht Kees Braam, voorzitter van Rover-Limburg. De onbetrouwbaarheid van de trein is de Rover-afdeling een doorn in het oog: “het goederenvervoer dat tussendoor komt, daar kan Arriva niets aan doen, maar twee jaar na de coronacrisis is de vervoerder ook nog steeds geen oplossing voor de personeels- en materieeluitval op het spoor.”

De vertragingen van de Drielandentrein hebben ook gevolgen voor andere reizigers. Omdat de vertraagde trein spoor 4 in Heerlen bezet houdt, moet de trein tussen Kerkrade en Maastricht op een plekje wachten en kunnen reizigers fluiten naar hun overstap richting Eindhoven. “In misschien wel 40 % van de gevallen missen zij hun aansluiting in Heerlen, met tot gevolg een half uur verloren wachttijd en vooral een hoop frustratie die mensen voorgoed de trein uit jaagt”, vreest Kees Braam.

Rover-Limburg stelde al eerder voor om spoor 4 in Heerlen te splitsen in een 4a en een 4b waarbij voldoende ruimte zou moeten zijn om twee treinen achter elkaar te laten halteren. Een kleine ingreep met een groot positief effect, want hierdoor kan de olievlekwerking van de vertraagde trein uit Aken worden beperkt. Rover-Limburg gaat de onbetrouwbare dienstregeling via het reizigersoverleg bij de provincie aankaarten.


Banner nieuwsbrief inschrijven 6

Internationaal, Limburg, Lokaal