Rover vraagt GVB extra communicatie over kaartverkoop
Zet alles op alles om reizigers te informeren over hoe zij hun ticket kunnen kopen wanneer de kaartautomaat verdwijnt. Dit stelt Rover-Amsterdam tegenover GVB. In een RAR-advies wordt gepleit voor een uitvoerige communicatie-campagne.
Het was een onaangename verrassing voor Rover-Amsterdam: de aankondiging van GVB dat er 121 kaartautomaten zullen worden verwijderd in het nieuwe jaar omdat de pin-software niet meer wordt ondersteund. De kaartautomaten van Thales blijven staan bij de Noord/Zuidlijn. Ook automaten in winkels zoals de Primera blijven staan, evenals automaten van NS op de stations. De Indra-automaten bij overige metrolijnen en op een aantal tram- en bushaltes, zullen echter grootschalig worden verwijderd.
Als alternatief kunnen reizigers inchecken met hun bankpas, gebruikmaken van digitale tickets of automatisch opladen voor de OV-chipkaart aanzetten. “Dit is natuurlijk niet voor iedereen een oplossing”, stelt Marinus de Jong, voorzitter Rover-Amsterdam. “Minderjarige reizigers zonder bankpas, toeristen die het systeem niet begrijpen, reizigers die niet digitaal vaardig zijn, mensen die bepaalde reisproducten gebruiken die nog niet digitaal beschikbaar zijn – zij moeten allemaal probleemloos van het Amsterdamse OV gebruik kunnen maken”.
Binnen de Reizigers Advies Raad (RAR) ging Rover-Amsterdam het gesprek aan met GVB om ervoor te pleiten de kaartautomaten langer in gebruik te houden. Omdat dit niet mogelijk lijkt te zijn, adviseert het RAR nu om grootschalig te communiceren over alternatieve mogelijkheden voor reizigers die de kaartautomaat missen. “GVB moet alles op alles zetten om die reiziger te bereiken”, aldus De Jong. “Denk aan huis-aan-huisbladen, gemeentekanalen, sociale media, lokale radio en TV, de GVB-App en website, borden op stations en kanalen van andere vervoerders en reisplanners. En dan ook in heldere taal, zowel Nederlands als Engels, met beeldmateriaal”. Ook moeten veel sneller bijzondere tariefsoorten op de bankpas en smartphone beschikbaar zijn, zoals leeftijdskortingen.
In het advies vraagt de RAR speciale aandacht voor reizigers die geen bankpas hebben of niet vertrouwd zijn met digitale technologie. Vooral op locaties waar veel met cash wordt betaald moet het GVB zorgen voor alternatieven, zoals het versneld plaatsen van "gele automaten" op relevante locaties. Ook dient het GVB duidelijk te maken waar reizigers tickets voor kinderen en fietsen kunnen kopen, vooral bij metrostations en lijn 26.