
“Start snel met metro naar Amsterdam Havenstad Zuid”
Begin zo snel mogelijk met het sluiten van de metroringlijn en verlenging van tramlijn 5 naar het nieuwe Amsterdamse stadsdeel Havenstad Zuid. Hiervoor pleit Rover in een zienswijze op de toekomst van het openbaar vervoer tussen Amsterdam Sloterdijk en het centrum van de stad: “om te zorgen dat metro er tijdig ligt, moet de schop snel de grond in”.
Amsterdam werkt aan flinke uitbreiding van de stadsdelen West, Nieuw-West en Noord ten noorden en oosten van station Amsterdam Sloterdijk. Er wordt een nieuw stadsgebied gebouwd met plaats voor 70.000 woningen en 58.000 arbeidsplaatsen. Het gebied krijgt de naam Haven-Stad en de ontwikkeling gaat tientallen jaren duren. Als eerste gaat nu de aandacht uit naar Havenstad Zuid: het gebied tussen Sloterdijk en het centrum ten zuiden van het IJ. In dit gebied wordt nu onder meer gekeken naar de benodigdheden voor het openbaar vervoer. Ook Rover is om een zienswijze gevraagd.
Rover pleit voor het sluiten van de metroring en het verlengen van tramlijn 5 naar Havenstad Zuid als meest efficiënte oplossingen. Deze aanpak biedt de grootste vervoerswaarde, vermindert de druk op station Amsterdam Zuid, en maakt ruimte vrij op de Westtak voor internationale treinen. "Haven-Stad groeit uit tot een stad ter grootte van Leiden, het is daarom belangrijk te investeren in goede OV-voorzieningen zodat mensen de auto laten staan”, zegt Rover-directeur Freek Bos.
De planning van het OV-project loopt inmiddels jaren achter op schema. Rover roept op tot een versnelde verkenning, met als doel uiterlijk in 2037 een volledige metroring operationeel te hebben. Een eerste deel van het traject zou al eerder opgeleverd kunnen worden. "Als we wachten tot na de bouw van duizenden woningen, missen we de kans om duurzame mobiliteit vanaf het begin te integreren," waarschuwt Rover.
Naast de focus op de ontbrekende schakel in de metroring vraagt Rover om aandacht voor mogelijke toekomstige metro-uitbreidingen, zoals een verbinding met Haven-Stad Noord. Het ontwerp van nieuwe OV-verbindingen moet flexibel genoeg zijn om toekomstige aanpassingen eenvoudig mogelijk te maken. Ook mist Rover in de plannen goede OV-verbindingen met de regio’s Haarlem en Zaanstad.