Skip to main content

Blog: handhaving en veiligheid

thumb Arrien treinOm negen uur donderdagavond na een aangenaam verblijf in Amsterdam kom ik aan in het station van Amersfoort. Het zag daar zwart van de beveiligers. Dat is een foute beeldspraak, omdat zij allemaal gele hesjes droegen. Het zag dus eigenlijk geel van de beveiliging. Ik ging tellen en kwam tot mijn verrassing tot dertig personen, indrukwekkend uitgedost met handboeien en een los pistool achteloos aan hun broekriem. Het station Amersfoort heeft niet de reputatie van een hotspot van criminaliteit, dus ik dacht als incidentele lezer van de krant van wakker Nederland onmiddellijk aan een terroristische aanslag. Bij nader inzien zag ik grenzeloze verveling op de gezichten van de beveiligers. Geen aanslag dus.

Op mijn vraag aan een ordebewaker wat er aan de hand was, kreeg ik als antwoord dat het ging om een gezamenlijke actie van NS, Connexxion en Syntus om de veiligheid op het station te garanderen en om zwartrijders te pakken. Ik ben een uur gaan observeren. Omdat NS en Connexxion poortjes hebben geïnstalleerd in het station van Amersfoort valt er in de trein niet zoveel zwart te rijden.  De mannen van NS en Connexxion hadden dus niets te doen.  Maar zodra er een bus van Syntus voorreed met drie passagiers werd die fluks omsingeld door tien beveiligers. Ik zag geen aanhoudingen van zwartrijders.

Om kwart over negen brak de pleuris uit. Er waren ook mannen van het gemeentelijk handhavingsteam. Die hadden ook niets te doen en besloten heel flink om taxi’s te gaan controleren. En jawel, er stond er één een meter verkeerd geparkeerd en een ander had niet het juiste papier in zijn auto. Er werden vijf boetes uitgedeeld voor bagateldelicten. De taxichauffeurs werden het gepest zat en gingen over tot collectief actievoeren. Er kwam een claxonconcert en dertig taxi’s blokkeerden de vrije busbaan en de toegang tot het busstation. Het busverkeer van en naar het station werd in een oogwenk geheel ontregeld. Als voorzitter van Rover houd ik er niet van als het reizigers moeilijk wordt gemaakt om met de bus te reizen, maar ik had in dit geval sympathie voor de getergde taxichauffeurs.

De handhavers van NS, Connexxion, Syntus en de gemeente in hun gele hesjes waren uit angst voor boze taxichauffeurs inmiddels weggevlucht in de spelonken van het station. Toen kwam na drie kwartier de echte politie. Een gepokt en gemazelde inspecteur van politie overzag de situatie. Hij vroeg om een woordvoerder van de taxichauffeurs. De inspecteur sprak de taal van de straat en toonde begrip voor de frustraties van de taxichauffeurs. Hij wees op de overlast die de actie veroorzaakte voor busreizigers en op zijn bevoegdheid om te gaan wegslepen. Hij bood bemiddeling aan op het stadhuis. Dat laatste hielp en de taxichauffeurs hieven hun blokkade op. In diverse media verscheen een dag later een artikel over de rotzooi bij het station.

De handhavers worden bedankt. Wat is er nu voor wie veiliger geworden?

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover