Skip to main content

Blog: minder vliegtuigen, meer internationale treinen?

thumb Arrien treinZowel Schiphol als ProRail-topman Pier Eringa, in zijn nieuwe functie als voorzitter van de Europese Infrastructuur Managers, pleiten voor minder vliegtuigen en meer treinen. Schiphol barst uit zijn voegen, vliegen is heel slecht voor het milieu en veroorzaakt veel lawaai. De overheden en de staatsspoorbedrijven in Europa – waaronder NS - hebben het tientallen jaren laten afweten met internationale treinen met als voorspelbaar gevolg veel auto- en vliegverkeer over de grens. En nu?

Nachttreinen

De nachttreinen als ideale vervanger voor vliegtuigen zijn verdwenen, ondanks de vraag uit de markt. NS heeft jaren geleden al haar slaap- en ligrijtuigen verkocht en Deutsche Bahn heeft er geen zin meer in. Mogelijk komen er in 2021 weer nachttreinen vanaf Amsterdam, dankzij de Oostenrijkse (!) Spoorwegen.

Frankrijk en België

De Thalys naar Parijs, waar NS niet in deelneemt, is een goed alternatief voor het vliegtuig en de auto. De prijzen van Thalys zijn echter hoog. De klassieke Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel is een aftandse, kwakkelende boemeltrein met een veel te trage verbinding en geen wifi. Achteraf gezien is het jammer dat NS deze concessie gekregen heeft. Als de concessie naar Virgin Rail of Arriva was gegaan, zou er geen Fyra-debacle zijn geweest en hadden we nu goede snelle treinen naar Brussel gehad.

Duitsland

Naar Berlijn rijdt een comfortabele maar langzame trein van NS en DB, die ouderwets tien minuten lang in Bentheim stilstaat om de Nederlandse locomotief te verwisselen voor een Duitse. De private goederentreinen rijden in Bentheim wel gewoon door. Rechtstreekse treinen naar Bremen of Hamburg? Er is niet eens een plan voor. In de lucht is het druk op die verbindingen. Tussen Amsterdam en het Roergebied reed twintig jaar geleden elk uur een trein. NS en DB hieven die treinen op en in plaats ervan kwam zeven keer per dag een dure ICE, die in Nederland met een slakkengangetje rijdt. Ook werd de reguliere trein Den Haag – Rotterdam – Breda – Tilburg – Eindhoven - Venlo – Keulen stilzwijgend opgedoekt. Dankzij druk van Nordrhein-Westfalen komt er in de toekomst weer een intercity tussen Eindhoven en Düsseldorf. Maar wat blijkt? Bij de verbouwingsplannen van het station in Eindhoven is hier door NS geen rekening mee gehouden. Regeren is toch vooruitzien?

Korte grensverbindingen

In het korte internationale vervoer gaat het beter. Tussen Groningen en Duitsland, binnenkort tussen Hengelo en Bielefeld en al langer van Enschede naar Münster, rijden regelmatig treinen. Sinds april is er ook vanaf Arnhem een uurdienst naar het Roergebied. De Provincie Limburg en Arriva hebben concrete plannen voor een half-uurdienst via Heerlen. Al deze verbindingen zijn tot stand gekomen onder lokale en regionale druk en worden uitgevoerd door private ondernemingen. Dat geeft te denken. De stoptreinen tussen Roosendaal en Antwerpen en Maastricht en Luik, uitgevoerd door het Belgische staatsbedrijf NMBS, zijn ongeveer dertig jaar oud en kunnen direct naar het museum.

Nieuw beleid

Staatssecretaris: pak uw kans en kom met een goed plan voor internationale treinen in plaats van meer vliegtuigtuigen. De reizigers zullen u dankbaar zijn.

Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover