Skip to main content

Blog: Breda - Utrecht

thumb Arrien treinDe A27 tussen Utrecht en Breda is overvol. De weg verbindt het centrum van Nederland via Breda met Antwerpen en Brussel. De ringwegen rond Antwerpen en Brussel staan in de top 2 van files in België. Er ligt nu 1,6 miljard euro gereed om de A27 te verbreden. De weg zal daarna nog meer verkeer aantrekken. De auto’s zullen vervolgens voor Utrecht, Gorinchem, Breda, Antwerpen en Brussel in de file vastlopen. Er is ook een leuk plan voor elektrische bussen op een aparte baan van Breda via Oosterhout en Gorinchem. De extra kosten zijn een kleine half miljard. Het effect van die bussen blijft beperkt tot dat gebied.

Tussen Breda en Utrecht loopt geen spoorlijn, terwijl een blik op de kaart duidelijk maakt dat dit een ontbrekende schakel is in het spoorwegnet. Vanaf Breda gaan volgend jaar treinen rijden via de hogesnelheidslijn naar Antwerpen en Brussel. De aanleg van een spoorlijn zou ca. 3 miljard kosten. De zogeheten Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) is negatief, dus komt er in de huidige logica geen spoorlijn. MKBA ’s rekenen milieuschade en milieueffecten niet door. Na Parijs is dit verbazingwekkend. Nieuwe spoorlijnen trekken doorgaans veel meer reizigers dan aanvankelijk voorzien. Het duidelijkste Nederlandse voorbeeld is de RandstadRail van Den Haag naar Rotterdam, die 25.000 reizigers per dag zou trekken. Het werden er 100.000. In de oude MKBA ’s over een spoorlijn tussen Utrecht en Breda is nooit uitgerekend wat het effect is van Breda als verbindingsstation met België. Ook niet dat de agglomeraties van Antwerpen en Brussel sterk groeien qua economie en inwonertal. Een spoorlijn heeft eveneens gunstige effecten voor de tussengelegen gemeenten Oosterhout, Gorinchem, Vianen en IJsselstein.

De echte vraag is: gaat het Rijk eerst 1,6 miljard uitgeven aan de verbreding van de A27 en daarna vaststellen dat er geen geld is voor beter OV? Of gaan Rijk, Provincies en Gemeenten echt een integrale afweging maken? Met inbegrip van de milieueffecten? Met inbegrip van extra files voor de toegang tot de steden? De leden van de ANWB geloven niet dat meer asfalt helpt. Nu het Rijk nog.

Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover