Skip to main content

Blog: fiasco Kamperlijn vraagt om goede ingenieurs

thumb zwolle kampen buffel bovenleiding met ankerblokkenHet verzakken van de spoorbaan tussen Zwolle en Kampen is een pijnlijke blamage voor ProRail en de aannemer. Bijgaande foto laat een mooi staaltje zien van op het laatste moment geïmproviseerd knutselwerk om de bovenleiding stabiel te houden. Er is een feitenonderzoek aangekondigd, maar het is de vraag of de dieperliggende oorzaken aan de orde zullen komen.

Voor de splitsing van de Nederlandse Spoorwegen in een reizigersbedrijf NS en een infrabeheerder ProRail had NS de Dienst van Weg en Werken. Dat was een begrip. De leiding berustte bij goed opgeleide Delftse Ingenieurs. Die mannen hadden verstand van grondmechanica en van spoorbanen in de beruchte slappe Nederlandse grond. Toen in de vorige eeuw elektrische treinen kwamen legden zij vakbekwaam bovenleidingen aan. De Ingenieurs van de Dienst van Weg en Werken hadden een grote reputatie in binnen- en buitenland. Zij zouden geen spoorlijn aanleggen of verbeteren zonder een goede inschatting te maken van de geologische structuur van de bodem. Het is ook ondenkbaar dat zij de bovenleiding niet goed zouden ophangen, zoals nu tussen Zwolle en Kampen. Om maar te zwijgen over de onderstations bij Zwolle, die niet genoeg stroom opleveren voor de treinen….

Na de oprichting van ProRail zijn al deze ingenieurs verdwenen. ProRail werd een organisatie met een onbegrensd aantal projecten. Per project werd een commercieel adviesbureau ingeschakeld voor het bestek en vervolgens werd de uitvoering overgelaten aan een aannemer. Een constructie met een opdrachtgever, een adviesbureau en een aannemer is kwetsbaar en leidt tot onduidelijkheid over de vraag wie nu eigenlijk waarvoor verantwoordelijk is.

De ingenieurs vertrokken bij ProRail en werden vervangen door contractbeheerders. Die kunnen maar één ding: de andere partij aan het contract houden. De aannemers kwam er snel achter dat alle deskundigheid bij ProRail verdwenen was en spraken er binnenskamers schande van. En dat deden ook NS, Arriva en de goederenvervoerders. De reputatie van ProRail ging met sprongen achteruit en in plaats van het aanpakken van de oorzaken werden er meer Public Relations en Public Affairs mensen aangetrokken. Dat klinkt in het Engels altijd beter. Het beheren van de spullen heet bij ProRail “Asset Managment”.

De blamage Zwolle -  Kampen biedt kansen. De kans voor ProRail om weer een Dienst van Weg en Werken op te richten. De kans om ingenieurs aan te trekken, die trots zijn op hun vakkennis. De kans om met eigen onderhoudsploegen te werken. De kans om kennis in eigen huis op te bouwen. De kans om afscheid te nemen van onbekwaam personeel. De kans om contractbeheerders over te plaatsen naar het kledingmagazijn.

thumb Arrien trein

Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover