Rover vraagt om investeringen spoor Oost-Nederland
Er is meer geld nodig voor het spoor in Gelderland en Overijssel. Dit stelt Rover in een brief aan beide provincies. De provincies willen meer reizigers uit de auto lokken, toch blijven investeringen in het openbaar vervoer achter.
Provincies Gelderland en Overijssel zijn de aanbestedingen van regionale spoorlijnen voor de komende 15 tot 20 jaar aan het voorbereiden. Het betreft regionaal spoor van Emmen tot aan Tiel en van Winterswijk tot aan Amersfoort. In de concept Nota van Uitgangspunten staat te lezen dat de provincies ernaar streven meer reizigers de auto voor de trein in te laten ruilen.
Rover is het helemaal eens met deze ambitie. Rover roept de provincie daarom op om maatregelen te nemen die deze ambitie ondersteunen. “Wij gaan ervanuit dat de budgetten worden aangepast aan de groeiambities”, stelt Rover-directeur Freek Bos. Naast budget kan de provincie ook andere maatregelen nemen. Bijvoorbeeld door geoliede overstapknooppunten, zogenaamde hubs, te ontwikkelen. “Wat doet u zelf voor het creëren van de hubs” zo vraagt de vereniging zich af.
Rover pleit in een brief aan de provincies voor een flinke kwaliteitsverbetering van het spoor in Oost-Nederland middels hogere frequenties, kortere reistijden, verbetering van internationale verbindingen en eenvoudiger overstappen tussen NS en de regionale treinen. “Dit vraagt extra investeringen en mag niet ten koste gaan van de bereikbaarheid met het OV tot in de haarvaten van de regio”, schrijft de reizigersvereniging.
Infrastructuur, Politiek en lobby, Gelderland, West-Overijssel, Afdelingsnieuws, Twente