Skip to main content
Kaartautomaat

Tariefverhoging NS en HSL-toeslag ter discussie

Donderdag spreekt de Tweede Kamer over het spoor. Dan moet duidelijk worden of de tariefverhoging bij NS van circa 12% per 1 januari 2025 doorgaat of niet. Afgelopen week zond Rover een notitie naar de Tweede Kamer waarin Rover onder meer vroeg deze verhoging tegen te gaan.

Vorig jaar heeft de Tweede Kamer een tariefverhoging van bijna 9% in het openbaar vervoer tegengehouden door extra geld beschikbaar te stellen. Voor bus, tram en metro is dit geld jaarlijks beschikbaar. Voor NS was dit echter alleen in 2024 beschikbaar. Hierdoor dreigt de tariefverhoging bij NS in 2025 alsnog te worden doorgevoerd. Samen met de reguliere verhoging op basis van de inflatie zou dit een verhoging van circa 12% betekenen bij NS.

De lobby van Rover lijkt effect te hebben. Freek Bos, directeur van Rover: “In de media lezen we dat de verhoging mogelijk lager wordt. Daarmee is een verhoging nog steeds niet helemaal van tafel. Rover vindt een verhoging met circa 7% nog steeds fors. Het is gek om meer te gaan betalen terwijl de prestaties nog niet altijd goed genoeg zijn waardoor reizgers wegblijven. Reizen per trein moet betaalbaar blijven.” Recent onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteitsbeleid liet onlangs nog zien dat er een grote groep Nederlanders is die moeite hebben met de prijzen voor de trein.

In de notitie roept Rover ook op de HSL-toeslag in ieder geval tijdelijk af te schaffen. De HSL treinen rijden op dit moment met de snelheid van een streekbus. Rover vindt het onbegrijpelijk dat reizigers hiervoor 2,90 euro HSL-toeslag moeten betalen. De HSL-heffing die NS moet betalen moet daarom volgens Rover worden verlaagd zodat NS vervolgens voor reizigers de HSL-toeslag kan afschaffen. Tenslotte pleit Rover in de notitie voor meer regie op het verminderen van reizigershinder bij spooronderhoud en voor het introduceren van een NL-ticket voor onbeperkt reizen met al het openbaar vervoer naar het succesvolle voorbeeld van het Deutschlandticket bij onze oosterburen.

Tarieven, Politiek en lobby