Skip to main content
Werk aan het spoor

Zet reizigers voorop bij aansturing ProRail

De staatssecretaris voor OV en Milieu wil het contract -de concessie- van ProRail met vier jaar verlengen zonder wijzigingen. Het contract is inmiddels 10 jaar oud. Daarom wil Rover dat voor reizigers belangrijke elementen wel worden gewijzigd.  “De huidige concessie is in 2015 gestart. De afgelopen tien jaar is er veel veranderd en de uitdagingen voor ProRail voor de komende jaren zijn groot. Dan kun je niet simpelweg de oude concessie verlengen”, aldus Freek Bos, de directeur van Rover.

Donderdag 12 september spreekt de Tweede Kamer over de concessie van ProRail. In een brief pleit Rover er voor de concessie bij de verlenging op 1 januari wel aan te passen. Rover noemt een reeks voorbeelden van aanpassingen die niet controversieel zijn en zo kunnen worden doorgevoerd. Belangrijk voor de reiziger is bijvoorbeeld dat de aansturing van NS en ProRail gelijkgericht is. Voor NS moeten treinen straks met minder dan 3 minuten vertraging aankomen, terwijl ProRail door het ministerie op 5 minuten wordt afgerekend. Een klassieke fout die niet bijdraagt aan de echte opdracht: reizigers op tijd van A naar B brengen. Ook moet ProRail verplicht worden voortaan uiterlijk 1 oktober alle geplande werkzaamheden van het komende jaar te publiceren zodat reizigers hun plannen voor de zomervakantie daarop kunnen aanpassen. Door de verlengde concessie slechts drie jaar te laten gelden kunnen andere wijzigingen waarvoor wel overleg nodig is met alle belanghebbenden een jaar eerder worden doorgevoerd.

Dat de concessie zonder wijzigingen dreigt te worden verlengd komt omdat vorige kabinetten aanstuurden op het omvormen van ProRail tot een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO). In dat geval was er geen nieuwe concessie nodig geweest. Deze omvorming is echter nog niet goedgekeurd door de Tweede Kamer en daarom is nu last minute het voorstel voor verlenging gekomen. In de tussentijd zou de Tweede Kamer het wetsvoorstel dan alsnog kunnen behandelen. Rover ziet samen met andere partijen uit de sector deze ZBO echter niet zitten en roept op deze plannen in te trekken. Freek Bos: “Een structuurwijziging zorgt voor jarenlange onrust in de sector terwijl alle aandacht nu juist nodig is om het spoor weer op orde te krijgen, de grote onderhoudsopgave voor de komende jaren op te pakken en capaciteitsuitbreiding te realiseren. De aansturing van ProRail kan ook worden verbeterd door de concessie aan te scherpen”.