"Maak in spoordebat keuzes vóór de reiziger!"
Rover roept de Tweede Kamer in een brief op om in het commissiedebat Spoor duidelijke keuzes te maken voor een betrouwbaar, veilig en toekomstbestendig spoor. Zonder gerichte investeringen nemen verstoringen toe, verdwijnen internationale kansen en krijgt de reiziger de rekening. “Dit debat moet gaan over wat de reiziger elke dag merkt,” aldus Rover.
Minder grote verstoringen, meer betrouwbaarheid
Hoewel de punctualiteit verbetert, groeit het aantal grote verstoringen. Een kwart daarvan hangt samen met (pogingen tot) suïcide. Slimme camera’s bij overwegen zijn effectief, maar financiering ontbreekt. Rover vraagt de Kamer om jaarlijks 2,5 miljoen euro beschikbaar te stellen voor deze maatregel. “Met deze investering zorg je niet alleen voor veel minder storingen voor reizigers, je kunt er zelfs levens mee redden”, zegt Rover-directeur Freek Bos.
Internationale spoorverbindingen niet slopen
Het voornemen om de Maasbrug bij Maastricht te slopen is volgens Rover onbegrijpelijk. Bestaande infrastructuur verdwijnt, terwijl juist meer internationale treinverbindingen nodig zijn. Rover vraagt de Kamer aan te dringen op behoud van de brug binnen het hoofdspoornet.
Voorkom extra overlast in Haarlem
Door gebrek aan middelen dreigt noodzakelijke vernieuwing van het emplacement Haarlem te worden uitgesteld. Dat leidt later tot hogere kosten en meer hinder voor reizigers. Rover vraagt de Kamer alsnog budget vrij te maken.
Recht op vervoer en toekomstbestendig spoor
Rover wil snelle invoering van een basisdienstregeling bij stakingen, extra investeringen in grensoverschrijdende spoorcapaciteit én dat NS-abonnementen ook op de bankpas beschikbaar komen. “De reiziger heeft recht op duidelijkheid, keuzevrijheid en een spoor dat werkt,” besluit Bos.