Blog: MaaS en Flex
Iedere periode kent zijn eigen modewoorden. In de OV-wereld is dat op dit moment MaaS: Mobility as a Service. Het idee van MaaS is dat verschillende mobiliteitsvormen integraal worden aangeboden. Met MaaS wordt zoeken, boeken en betalen voor een reis van deur tot deur makkelijker. Een reis die multimodaal is. Ruim voor de file wordt direct het juiste P+R-terrein gereserveerd en de OV-reis de stad in betaald. MaaS moet ontzorgen. Dat is althans de bedoeling.
Als reiziger zien we vooral een trend naar Flex: vervoer dat alleen rijdt op verzoek. Vervoer dat speciaal voor komt rijden of voor je klaar staat. Dat is op zichzelf een service. De service van de ene flexdienst is niet dezelfde als die van de andere flexdienst. Een OV-abonnement? Wel geldig bij de Vlinder, niet bij Breng Flex. Regulier OV-tarief? Wel bij AML-Flex, niet bij Bravo Flex. Betalen? Met cash in de Zeeuwse haltetaxi, maar vooral niet bij de Kolibrie. Aan u de keuze of dit snapt en wilt gebruiken.
MaaS wordt ook vaak als oplossing gezien voor vervoer in minder bewoonde gebieden. Terwijl in Amsterdam en Rotterdam de toerist struikelt over de vele MaaS-deelfietssystemen, is een OV-fiets nog niet eens beschikbaar in Franeker. Aan u de vraag of MaaS echt een oplossing is.
De echte keuze ligt bij u. Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten in maart en verkiezingen voor het Europees Parlement in mei zijn er 2 momenten waarop u vol voor openbaar vervoer kunt kiezen. Gemakkelijk, drempelloos reizen is iets wat politici kunnen afdwingen. De provinciale staten zijn de opdrachtgever voor vrijwel alle bussen in Nederland. En dus ook voor flexsystemen. De provinciale staten kunnen zorgen voor meer eenheid en minder drempels in het OV. Betekent dit dan minder Flex? Zeker niet. Maar op dit moment betekent Flex vooral het aanbieden van verschillende boekingssystemen, betaalsystemen en voorwaarden voor ongeveer dezelfde producten. Het werpt daarmee juist drempels op en is geen Mobility as a Service, het is eerder Mobility as a Ratjetoe. Laten we ervoor kiezen dat aan te pakken en zet de provinciale staten aan het werk.
Freek Bos,
Directeur Rover