Blog: het netwerk van de OV-reis
Nadat NRC eerder met het nieuws kwam dat er een geheim overleg was tussen premier Rutte en de grote steden over nieuwe investeringen in het openbaar vervoer, kwam dezelfde krant vorige week met de uitkomsten van het overleg. Het resultaat: er wordt verder gepraat. Dat is ook nodig en urgent.
Vooropgesteld, het OV in Nederland werkt goed. Steeds meer reiziger maken er gebruik van, treinen en bussen rijden vaker dan ooit op tijd. Reizigers geven dan ook mooie cijfers bij klantenonderzoeken. Maar in steden wordt de fysieke ruimte schaarser. We willen met z’n allen meer en meer op dezelfde plekken zijn en het liefst ook op hetzelfde moment. Openbaar vervoer is een efficiënte manier van ruimtegebruik: er worden veel reizigers tegelijk vervoerd en er is geen parkeerplek meer nodig middenin de stad. Dat de premier en de burgemeesters daarom tot de conclusie komen dat openbaar vervoer een investering vraagt, is niet meer dan logisch. Er is een fijnmazig netwerk van openbaar vervoer nodig.
Een nieuwe metro- of tramverbinding alleen maakt dit netwerk nog niet. Ook niet als de nieuwe lijn fysiek aansluit op bestaande verbindingen. Er is meer nodig. Politici en beleidsmakers moeten denken aan het hele netwerk van een OV-reis. Die bestaat vaak uit meerdere modaliteiten zoals fiets, bus en trein. Dat vraagt om logisch ingerichte (bus)stations als overstapplekken en één bron van reisinformatie. Reizigers willen ook de hele reis in één keer kunnen betalen, met één kaart. Daarvoor is het nodig dat er abonnementen komen die werken in het hele netwerk van de OV-reis. Die geldig zijn bij meerdere vervoerders, in zowel bus als trein. Reizen zijn vaak tussen de 30 en 40 kilometer lang. Het mobiliteitsnetwerk moet daarop worden afgestemd, bijvoorbeeld door te investeren in Sprinterverbindingen. Goede regionale abonnementen, goede reisinformatie, toegespitst op de reiziger in plaats van gemaakt vanuit de vervoerder.. dat neemt drempels weg. Hopelijk krijgt premier Rutte daarover ook de handen op elkaar.
Freek Bos,
Directeur Rover