Rover wil reizigersplan bij grote storingen
Rover wil dat er een reizigersprotocol komt dat in werking treed bij grote storingen op het spoor. In zo’n noodplan moet aandacht zijn voor opvang van reizigers, informatievoorziening en afspraken over alternatief vervoer.
Dinsdagavond was de wijde omgeving van Amsterdam per spoor compleet onbereikbaar. Ondanks de vele gestrande reizigers kwam er slechts een handvol klachten binnen bij Rover. Rover heeft NS en ProRail gecomplimenteerd met het hard doorwerken in de nacht van dinsdag op woensdag, waardoor de overlast woensdagmorgen beperkt bleef.
De ICT-systemen op de verkeersleidingpost zouden dubbel uitgevoerd moeten zijn, om de gevolgen van een grote storing op te vangen. De centrale vraag blijft daarom ook hoe het dan toch kan dat de post uitviel. Rover vraagt ProRail hoe het kan dat het dubbel uitvoeren van de systemen niet gewerkt heeft. De impact van het uitvallen van een post wordt groter, naar mate er minder posten zijn. Er is gesproken over het mogelijk verminderen van het aantal posten en daarmee verder centraliseren van de verkeersleiding. Rover vraagt ProRail de storing van dinsdagavond in gedachten te houden bij de besluitvorming.
Rover heeft dinsdagavond geconstateerd dat er op veel plekken een gebrek was aan betrouwbare reisinformatie. Hoewel er meerdere lijnbussen reden, werden reizigers hier niet naar verwezen. Rover wil daarom met NS in gesprek over een reizigersprotocol dat tijdens grote storingen in werking kan treden. Als onderdeel van dit noodplan kan bijvoorbeeld worden gedacht aan afspraken met streekvervoerders om extra ritten te rijden met het materieel dat buiden de spits in de remise staat. Ook zou er opvang moeten zijn voor het geven van reisinformatie, waar de systemen het bij grootschalige storingen vaak laat afweten.