Blog: Sociale veiligheid willen we allemaal – maar hoe?
Sociale veiligheid willen we allemaal – maar hoe?
Lekker zitten, rustig in de ochtend. Nog even de tijd krijgen om wakker te worden. In de avond uitbuiken na een restaurantbezoek. Bijkomen van een dagje uit. E-mails wegwerken na een late vergadering. Om dat te kunnen moet het niet alleen objectief veilig zijn voor treinreizigers. Een reiziger moet zich ook prettig voelen. Daarvoor moet het sociaal veilig zijn.
De afgelopen weken berichtten enkele media over het gebrek aan sociale veiligheid op regionale treinen. De regionale OV-bedrijven zouden bezuinigen op sociale veiligheid. In de Tweede Kamer wordt vandaag gestemd over verschillende moties die eisen dat de regionale vervoerders dezelfde normen gaan hanteren als NS. Overdag zou er dan minimaal 1 conducteur aanwezig moeten zijn, in de avond zelfs twee.
Hoe ervaren reizigers over het algemeen de regionale treinen? De OV-klantenbarometer meet bij alle vervoerders niet alleen de klanttevredenheid, maar ook de sociale veiligheid. Donderdag worden de cijfers over 2017 bekend gemaakt door CROW-KpVV. In 2016 werd de sociale veiligheid gemiddeld met een 7.7 beoordeeld in de klantenbarometer. De regionale treindiensten scoren allemaal rondom dat gemiddelde. De conducteurloze lijnen van Arriva in de Achterhoek kregen bijvoorbeeld een 7.9. In 2016 scoorde de NS op de Hoekselijn een 7.5, op Zwolle-Enschede een 7.6. Daarmee scoort NS net onder het gemiddelde.
Personeel moet daar ingezet worden waar het nodig is, flexibilisering is gewenst. Dat vraagt in de Achterhoek om een andere inzet dan op de Hoekselijn. Veiligheidsteams alléén zorgen niet voor meer sociale veiligheid. Dat laten de beoordelingen van de reizigers in de klantenbarometer zien. Ook schone voertuigen, helder licht en goed werkende reisinformatie zijn behulpzaam om een sociaal veilige omgeving te creëren. Preventieve maatregelen, in plaats van repressieve. De veiligheidsteams werken achteraf en maken soms juist de sociale onveiligheid zichtbaar of wakkeren die aan. De Tweede Kamer zou daarom niet het middel moeten voorschrijven, maar het doel: een sociaal veilig OV.
Freek Bos
Beleidsmedewerker