Blog: vanaf nu Formule 1-snelheid
De OV-sector staat niet bekend om het snel realiseren van plannen. ProRail is daar zeker geen uitzondering op. Projecten zoals het uitbreiden van infrastructuur of het bouwen van een nieuw perron, moeten jaren vooraf worden gepland. En het plan kan nog niet eens worden uitgedacht voordat er geld beschikbaar is voor de uitvoering.
Twaalf treinen per uur zijn er volgens de NS nodig om de reiziger volgend jaar bij de Zandvoortse Formule 1 te krijgen. Het is in ieder geval een goed idee zoveel mogelijk bezoekers met het OV te laten komen. Er is echter nog een klein probleem: het spoortraject naar Zandvoort is niet geschikt voor 12 treinen per uur. Zoveel treinen vragen meer stroom dan de bovenleiding nu kan leveren. Uitzonderlijk zouden 6 treinen per uur kunnen rijden op het traject, maar eigenlijk is 4 treinen per uur de norm. Kortom, er is nog best wat nodig om al die reizigers in Zandvoort te krijgen. Dat ProRail deze week aankondigde voor 1,5 miljoen euro in driekwart jaar de infra op orde te kunnen krijgen om de gewenste 12 treinen per uur te laten rijden, is daarmee prachtig nieuws.
In het bericht van ProRail zitten twee nog veel grotere nieuwsfeiten verstopt. Namelijk ten eerste dat ProRail in driekwart jaar kan plannen en uitvoeren en ten tweede dat daar bovendien geld voor is gevonden. Voor één weekend Formule 1 per jaar heeft ProRail blijkbaar het werkproces flink weten te versnellen. Plannen, bekostigen én uitvoeren is binnen een jaar mogelijk. Dat is een mooie nieuwe norm, want dan moet dit tempo vanaf nu ook haalbaar zijn voor projecten waar reizigers elke dag van profiteren. Wat dat betreft kan ProRail de borst nat maken: de reiziger wil nu niets meer horen over vertragingen door de energievoorziening, dat moet voortaan in Formule 1-tempo worden opgelost.
Het feit dat er al geld is gevonden om het project uit te voeren, is ook bijzonder nieuws. Want ook dit is meer dan eens een probleem bij ProRail. Nu scheelt het natuurlijk dat Heineken en andere sponsoren een budget van 40 miljoen beschikbaar hebben gesteld om de Formule 1 in Nederland mogelijk te maken. Dan is het geld snel gevonden. Kan die 1,5 miljoen euro weer besteed worden aan een ander mooi OV-project.
Freek Bos,
Directeur Rover