Podcast: Het streekvervoer staakt. Wat zijn ieders belangen?
Te krappe roosters, te weinig geld. Het streekvervoer wordt geteisterd door stakingen en de problemen bij reizigers nemen toe. BNNVARA ging in gesprek met Rover-voorzitter Saskia Kluit in een uitzending van ‘De Nacht van…’ Over stakingen, openbaar vervoer en over Rover.
Maandag voerde Rover een gesprek met de vakbonden en streekvervoerders over de langdurige stakingen. BNNVARA besteedde die nacht uitgebreid aandacht aan het overleg in een interview met Rover-voorzitter Saskia Kluit. Zij laat haar kijk zien op de problemen in het streekvervoer. Zo concludeert Kluit dat de wijze van aanbesteden door provincies en gemeentes iedereen in het nauw brengt. “De goedkoopste wint en dat gaat ten koste van de tijd die de chauffeur met zijn bus op de route heeft. Als dat uitloopt, gaat dat ten koste van zijn pauze. Als je mensen hun pauzes en weekenden afpakt, dan worden ze ziek. Dat zie je nu." Tegelijk zijn vervoerders in de problemen gekomen omdat zij door de coronacrisis aanspraak hebben moeten maken op hun reserves.
Rover initieerde het gesprek met werknemers en werkgevers omdat de stakingen veel te lang aanhouden. „Mensen hebben heel veel narigheid van de stakingen“, stelt Saskia Kluit tegenover BNNVARA. „De gevolgen zijn heel groot. Voor een scholier kan het betekenen dat je een heel jaar over moet doen“. Rover is bang dat de stakingen reizigers uit het OV jagen. „Elke dag zijn er mensen die een auto kopen, of een snorfiets. Die komen niet meer terug in het OV, die ben je kwijt. Dat is slecht voor de OV-sector én voor de buschauffeur."
In de podcast wordt ook aandacht besteed aan het belang van openbaar vervoer. Waarom zowel in de stad als op het platteland het OV hard nodig is: „Een auto staat 23 uur per dag stil, gebruikt heel veel grondstoffen om één persoon te verplaatsen. Openbaar vervoer brengt mensen op de plekken waar ze zijn moeten. Het verbindt.“
Luister de podcast terug op de website van BNNVARA.