"Aangepaste dienstregeling alleen als noodgreep"
Rover heeft er begrip voor dat er bij uitzonderlijke weersomstandigheden minder treinen rijden dan normaal. Liever een redelijke betrouwbaarheid dan chaos. Maar dan moet NS de overblijvende treinen op de betrokken trajecten wel langer maken, zodat alle reizigers op een behoorlijke wijze mee kunnen. En het uitdunnen van de dienstregeling moet wel uitzondering blijven.
Met de winter in zicht, en na een diepere analyse van de problemen van afgelopen winter, hebben NS en ProRail aangekondigd dat zij op basis van de weersverwachting vaker een uitgedunde dienstregeling zullen inzetten. Hiermee willen de bedrijven de dienstuitvoering beheersbaar houden. De afgelopen jaren is het meerdere keren gebeurd dat een flink deel van het treinverkeer in chaos ontaardde en stilviel. Dat kwam niet alleen doordat de wissels en treinen niet winterbestendig waren. Rover heeft daar ook al vaker op gewezen. De oorzaak zit dieper, in de manier waarop de besturing van het treinverkeer is georganiseerd en de werkwijze bij stoornissen. Bij meerdere verstoringen wordt de treinenloop daardoor te snel onbeheersbaar.
Een uitgedunde dienstregeling leidt tot langere wachttijden en vollere treinen. Dat is altijd nog beter dan chaos, maar Rover roept NS en ProRail op om niet door te schieten in het vermijden van ieder risico. De signalering van kritische weersomstandigheden zou vooral aanleiding moeten zijn tot maximale paraatheid, met het inzetten van een uitgedunde dienstregeling als laatste middel. En NS moet met langere treinen voorkomen dat reizigers op het perron achterblijven.
Verder vindt Rover het nu belangrijk dat ProRail en NS voortvarend aan de slag gaan met een verbeterde opzet van de besturing van de dagelijkse dienstuitvoering en de bijsturing ingeval van storingen. Dat is óók nodig als er geen sneeuw of vorst dreigt. Dit ‘herontwerp’ zal zo snel mogelijk moeten leiden tot een situatie waarin alleen nog in zeer uitzonderlijke omstandigheden op een uitgedunde dienstregeling hoeft te worden teruggegrepen. In de komende jaren zullen er op belangrijke routes nog meer treinen gaan rijden dan nu, en wij willen niet dat dit een dienstregeling ‘alleen bij mooi weer’ wordt.