Skip to main content

"Fyra Brussel kan reizigersgroei niet aan”

fyraDe nieuwe Fyra-treinen die vanaf december de intercity naar Brussel gaan vervangen, kunnen geen reizigersgroei opvangen. Hiervoor heeft Rover NS Hispeed al gewaarschuwd. Rover verwacht problemen voor reizigers die niet tijdig reserveren.

Eind december gaan de nieuwe V250 treinen van de Fyra rijden tussen Amsterdam en Brussel, de reguliere intercity moet dan verdwijnen. De huidige ‘Beneluxtrein’ barst al uit zijn voegen: veel reizigers kunnen geen zitplaats vinden en moeten een groot deel van het traject blijven staan. Met de komst van de Fyra lijkt dit probleem groter te worden.

De nieuwe treinen bieden 50 zitplaatsen meer dan de huidige intercity. Erg weinig voor een trein die een uur sneller is. Gezien de aanzienlijke reistijdwinst valt tenslotte te verwachten dat de Fyra meer reizigers trekt, maar deze trein kan amper de huidige reizigersstroom kwijt.

Het feit dat de Fyra reserveringsplichtig is zal naar onze verwachting dit probleem vergroten. In de huidige intercity kunnen reizigers zonder voorbereiding kiezen met welke trein zij mee willen, als de trein al propvol is blijven de passagiers tijdens hun reis staan. Bij de Fyra kan het voorkomen dat alle zitplaatsen al gereserveerd zijn en de reiziger niet meer zijn trein van voorkeur kan reserveren. Reizigers die niet gereserveerd hebben (bv mensen die hun trein gemist hebben) zullen ongetwijfeld toch instappen, dit zou wel eens tot de nodige chaotische taferelen kunnen leiden. 

Het feit dat de Fyra international niet in Roosendaal en Dordrecht stopt zal volgens Rover niet voldoende snijden in het reizigersaantal om de capaciteitsproblemen op te vangen. Wij vrezen dat de extra reizigersgroei bewust afgeknepen zal worden door hoge prijzen toe te passen. Rover vraagt zich af waarom er zoveel geld in de HSL geïnvesteerd is, als reizigersgroei blijkbaar geen doel is. Het probleem is al aangekaart bij NS Hispeed.