Station Amersfoort te krap voor reizigersgroei
Op station Amersfoort zijn aanpassingen nodig vanwege de groei van het aantal reizigers. Dat is de belangrijkste conclusie van een schouw van dit station door vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, waaronder Rover.
Wachtrijen en opstoppingen, reizigers op station Amersfoort zal dit bekend voorkomen. Het grootste knelpunt op station Amersfoort is de drukte bij de trappen. Met name de trap en roltrap bij spoor 1 en 2 is te smal. Reizigers die het station willen verlaten en reizigers die nog snel de trein willen halen moeten elkaar bovenaan de roltrap kruisen wat dagelijks leidt tot opstoppingen. Een oplossing voor deze locatie is niet makkelijk omdat het perron hier op zijn smalst is. Toch zal hier wegens de verwachte reizigersgroei een oplossing moeten komen.
Op de traverse staat een veelgebruikt informatiepunt voor reizigers. De wachtrij belemmert echter de doorgang van andere reizigers die nog snel de trein willen halen en blokkeert de geleidenlijn. Wij hebben daarom voorgesteld dit informatiepunt 1 à 2 meter naar achter te schuiven of een kwartslag te draaien zoals is gedaan in de westelijke passage van station Amsterdam Centraal.
Aan de noordwestzijde van het station is het aantal OV-chippoortjes in de ochtendspits te klein. Het aantal poortjes kan hier makkelijk uitgebreid worden, maar dan komt de Albert Heijn buiten de poortjes te liggen. NS gaat hier naar kijken. Wat ook zou helpen is als alle vervoerders met dezelfde poortjes gaan werken: de verschillende poortjes voor NS en Connexxion zijn voor reizigers heel verwarrend. Reizigers weten bijvoorbeeld vaak niet dat Connexxion de vervoerder is op de Valleilijn.
Laatste grote knelpunt van station Amersfoort is de stationshal. Door de reizigersgroei is de hal eigenlijk te klein geworden. De kaartautomaten staan steeds meer in de weg en de schermen met actuele reisinformatie zijn niet goed zichtbaar omdat deze haaks op de looproute van de reizigers staan. Bankjes waar busreizigers droog kunnen wachten zijn al verdwenen omdat er ruimte nodig was voor een geleidenlijn. Over een paar jaar komt ook nog de nieuwe ingang voor de ondergrondse fietsenstalling uit in de hal. De vraag is of dat verstandig is gezien de toenemende drukte en er niet een andere oplossing nodig is. Het zal in ieder geval een lastige puzzel worden om voor alle gewenste functies een plek te vinden in de hal.
Pluim voor de wachtruimte
De wachtruimte op perron 1 en 2 krijgt van ons een grote pluim. Het gebouw is weliswaar oud, maar goed verwarmd en er zijn 8 stopcontacten en USB aansluitingen aanwezig. Deze mogelijkheid om je telefoon of tablet op te laden zou in veel meer wachtruimtes aanwezig moeten zijn. De nieuwe wachtruimte op spoor 6/7 is veel transparanter, maar niet zo aangenaam warm en heeft ook geen stopcontacten. Een warme wachtruimte is wel wenselijk gezien de tocht op het station.
Nog meer knelpunten
Andere observaties die de consumentenorganisaties aan NS en ProRail hebben meegegeven:
- Vindbaarheid haltes vervangend busvervoer
- Geen busboekjes van U-OV of van Syntus lijn 102 beschikbaar in bus-servicewinkel.
- Vervuiling op het stationsplein
- Ongemarkeerde drempel langs historisch gebouw 2e perron.
- Leesbaarheid informatie overstappaaltjes
- Geen roltrappen vanaf de traverse naar de perrons beneden
- Fietsgoten maar aan één zijde van de trappen.
- Geen uitgang van westelijke traverse aan noordzijde van station. Hierdoor grote loopafstand tot P&R parkeergarage.
Frank Visser is beleidsmedewerker van Rover. Een aantal keer per jaar gaat hij namens Rover mee op een schouw van stations, georganiseerd door ProRail en NS. De consumentenorganisaties, waaronder landelijke en regionale vertegenwoordigers van Rover, kijken dan samen wat er beter kan op de stations. NS en ProRail noteren de opmerkingen en Rover gaat monitoren wat er mee wordt gedaan.