Protest tegen sluiting fietstunnel Den Haag HS
Rover sluit zich aan bij de protesten tegen het afsluiten van de fietstunnel op station Den Haag HS. Reizigers moeten een flink extra stuk lopen door de sluiting van de tunnel, wat spreiding in de trein niet ten goede komt.
Met het openen van de nieuwe ingangen van het verbouwde station Den Haag HS, worden de ingangen naar het station vanuit de fietstunnel gesloten. NS en ProRail zien geen mogelijkheid om toegangspoortjes te plaatsen bij de opgangen, waardoor reizigers vanuit de tunnel voortaan moeten omlopen via de hoofdingang. De plannen zorgden al voor de nodige discussie in de gemeenteraad en protest door de OV Ombudsman. Rover sluit zich hierbij aan en wil met NS en ProRail in gesprek over de plannen.
Rover is blij met de verbeteringen op station Den Haag HS zoals de nieuwe entree aan de Laakhaven zijde. Door de opgangen in de fietstunnel te sluiten, resteert echter alleen een toegang aan het noordelijke uiteinde van het perron. Terwijl NS juist langere treinen laat stoppen op station HS om de drukte te spreiden, zal het weghalen van de opgangen de gewenste spreiding van reizigers voor een belangrijk deel teniet doen. Ook wordt de loopafstand voor reizigers die uitstappen vanuit het meest zuidelijke treinstel aanmerkelijk groter en vreest Rover voor te grote drukte bij de trappen naar spoor 5 en 6 in de spits.
Rover heeft er begrip voor dat NS en ProRail het station willen afsluiten met poortjes om daarmee zwartrijden te voorkomen en de sociale veiligheid te vergroten. Maar in plaats van de hele tunnel af te sluiten van de perrons, voelt Rover er meer voor om poortjes te plaatsen bij de trappen naar de perrons of op het perron zelf. Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov schrijft Rover in een advies aan NS graag hierover in gesprek te willen.