"Procedures OV-chipkaart niet klantvriendelijk"
Het openbaar vervoer stelt de reiziger nog te weinig centraal. Zo concludeert het OV Loket, ombudsman voor beter openbaar vervoer. Vooral de invoering van de OV-chipkaart laat dit duidelijk zien.
Door de invoering van de OV-chipkaart zijn er nieuwe procedures nodig. Dat hierbij veel problemen ontstaan, komt duidelijk naar voren in de vele klachten die het OV Loket hierover ontvangt. De organisatie stelt dat de veelvuldige problemen met onder meer in- en uitchecken negatieve gevolgen hebben voor de acceptatie van het nieuwe vervoersbewijs.
Helaas gaat er nog meer fout bij de OV-chipkaart, waardoor mensen soms zelfs een incassobureau op hun dak krijgen. OV-chipkaarten raken soms snel defect en overzichten van reisgegevens kloppen niet altijd.
Hoewel de strippenkaart inmiddels is afgeschaft, blijkt de verkrijgbaarheid van de OV-chipkaart ook nog te wensen over te laten. Reizigers die niet over internet beschikken worden van het kastje naar de muur gestuurd om aan een chipkaart te komen.
Rover betreurt het ten zeerste dat de strippenkaart het veld heeft moeten ruimen nu er nog geen goed functionerende opvolger is. Dat de reiziger niet altijd bereid is om genoegen te nemen met de nog in ontwikkeling zijnde chipkaart, is duidelijk uit het feit dat Veolia Limburg de papieren dagkaartjes per eind november opnieuw introduceert. Het bedrijf merkte dat reizigers de bus links laten liggen nu zij gedwongen zijn de chipkaart te gebruiken. Ook provincie Zeeland blijft tot zeker eind dit jaar kleine strippenkaarten in de bussen verkopen.
Lees hier de rapportage van het OV Loket over het derde kwartaal van 2011.
Rover heeft het Ov Loket met steun van Ministerie van V&W opgericht. Het OV Loket werkt sindsdien als onafhankelijek organisatie. Zie voor meer informatie de website van het OV Loket.