NS Flex: mooie ontwikkeling, maar niet voor iedereen
Vanaf deze week kunnen reizigers kiezen voor achteraf betalen in het OV met ‘NS Flex’. Je reist dan met de OV-chipkaart op rekening, in plaats van op saldo dat eerst op de OV-chipkaart moet zijn geladen. Dit is een zeer welkome nieuwe ontwikkeling in het openbaar vervoer, maar het is nog niet voor alle reizigers aantrekkelijk. Zo ontbreekt afstemming met abonnementen van andere vervoerders en is het voordeelurenabonnement oude stijl niet combineerbaar met NS Flex.
Achteraf betalen
Reizen op rekening bestaat al een tijdje voor de zakelijke reiziger, maar met NS Flex biedt NS dit nu voor veel meer reizigers aan. Reizigers die achteraf betalen, hoeven niet een hoog bedrag aan instapborg op de OV-chipkaart te laden en blijven niet met ongebruikt restsaldo op de chipkaart zitten. Houders van een NS-abonnement kunnen hun abonnement per maand veranderen. NS Flex geldt voor het hele OV, dus ook voor bus, tram en metro. Rover is dan ook positief over deze ontwikkeling.
Voordeeluren
Er zijn nog steeds honderdduizenden mensen met een Voordeelurenabonnement oude stijl. Dit abonnement wordt niet meer verkocht aan nieuwe abonnees maar bestaande abonnees kunnen het wel jaarlijks verlengen. Een gewaardeerd pluspunt is dat dit abonnement de korting van 40% ook in de middagspits biedt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de abonnementen Dal Voordeel en Altijd Voordeel. NS Flex kent het Voordeelurenabonnement niet. Reizigers die willen kiezen voor NS Flex moeten dus overwegen of ze bereid zijn deze korting in te leveren in ruil voor de flexibiliteit van NS Flex. Rover heeft NS gevraagd ook het Voordeelurenabonnement beschikbaar te maken via NS Flex, maar NS kiest daar niet voor.
Kosten
NS Flex gaat de reiziger wel wat extra kosten. NS-abonnementen zijn €1 per maand duurder. Daar staat tegenover dat je wel per maand van abonnement kunt wisselen. Wie geen behoefte heeft aan een NS-abonnement maar wel op rekening wil reizen, kan kiezen voor NS Flex basis: reizen op rekening zonder abonnement, met een entreeprijs van 10 euro. Volgens NS is dit nodig om de kosten te dekken. Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hebben NS al eerder laten weten dat zij daar anders tegenaan kijken: “wanneer u alle kosten die u maakt voor vervanging, vernieuwing of innovatie van NS-systemen buiten de tarieven om extra aan de reizigers in rekening wilt brengen, is het eind zoek. Dan zouden ook de bespaarde kosten door afschaffing van oude vormen van dienstverlening aan de reizigers moeten worden teruggegeven”.
Niet voor houders van regionaal abonnement
Reizigers met een regionaal abonnement voor bijvoorbeeld bus, tram en metro moeten oppassen: deze abonnementen gaan niet samen met NS Flex. Wie toch voor NS Flex kiest, zal voortaan twee aparte OV-chipkaarten moeten gebruiken. En dat wordt knap lastig. Bij de invoering van achteraf betalen in het OV ziet Rover zodoende een oude kwaal terugkeren: gebrek aan samenwerking van de OV-bedrijven. Wij hebben dit probleem aangekaart bij vervoerbedrijven en overheden, tot nu toe nog zonder resultaat.
Nog niet alle producten verkrijgbaar
Daarnaast zijn er nog enkele andere beperkingen, doordat NS Flex nog in ontwikkeling is. Samenreiskorting is voor de houder van een NS Flex-basisabonnement nog niet mogelijk als deze wil meereizen met een andere NS-abonnementhouder. Andersom kan wel. Ook Keuzedagen zijn nog niet mogelijk. Een andere mogelijkheid die nog ontbreekt is het Traject Vrij abonnement. Reizigers met dit abonnement kunnen al reizen op rekening maar dit staat nu geheel los van NS Flex. Je kunt dus niet elke maand switchen van NS Flex Altijd Voordeel naar NS Flex Traject Vrij en vice versa.
Startdatum is niet flexibel
Opmerkelijk is verder dat de reiziger bij het aanschaffen van NS Flex niet kan kiezen op welke datum hij het abonnement wil in laten gaan. Veel reizigers willen dit soort zaken vooraf regelen en niet op hun eerste reisdag ook nog bezig zijn met de administratie van NS.
Prijsverschil
Omdat de tarieven bij NS Flex niet worden afgerond, kan een reis met NS Flex een paar cent duurder of goedkoper uitvallen dan een reis op saldo. Deze tarieven zijn niet terug te vinden in de reisplanner en dan ook moeilijk aan de reiziger uit te leggen. Rover heeft NS gevraagd de tarieven gelijk te trekken.
In maart adviseerde Rover al NS Flex op een zorgvuldige wijze in te voeren door af te stemmen met andere vervoerders en producten.