Openbaar vervoer 20% duurder in twee jaar tijd: Rover wil maatregelen
De tarieven in het stads- en streekvervoer gaan volgend jaar met 11,7% omhoog. Na de eerdere prijsstijging van ruim 7% dit jaar, betekent dit een prijsverhoging van zo’n 20% in twee jaar tijd. Rover wil dat de politiek maatregelen neemt.
De zeer forse tariefsverhogingen komen voort uit de hoge inflatie, flinke loonsverhogingen in het OV en duurdere brandstoffen. Tegelijk is er in de verschillende dienstregelingen met de botte bijl gehakt om te besparen. De reiziger betaalt hiermee fors meer geld voor een minder aantrekkelijk product. Het openbaar vervoer is hiermee in een neerwaartse spiraal terechtgekomen die alleen nog kan worden gestopt wanneer de politiek ingrijpt.
“De reiziger die voor duurzaam vervoer kiest mag hiervoor een flinke rekening betalen. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld”, constateert Rover-directeur Freek Bos. “Het openbaar vervoer dreigt nu voor sommige mensen onbetaalbaar te worden, het is van groot belang dat Den Haag nu meteen ingrijpt”. Rover pleit al langer voor het schrappen van btw op OV-tickets. In 2019 werd het btw-tarief in het OV juist verhoogd en kregen reizigers ook al te maken met duurdere kaartjes.
Rover wijst erop dat het voor leefbaarheid en klimaat belangrijk is dat meer mensen kiezen voor het openbaar vervoer. Meer reizigers betekent bovendien dat de kosten door meer schouders gedragen worden en daarmee lager kunnen blijven. Rover wil daarom vooral maatregelen om het OV aantrekkelijker te maken. Dat gaat niet zonder de nodige investeringen.