“Ticketprijzen Friese Waddenveren zijn te hoog”
De betaalbaarheid van de veerdiensten naar de Waddeneilanden moet verbeteren. Dit schrijft Rover aan het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Rover vraagt in een zienswijze om hier voor de volgende contractperiode rekening mee te houden.
Rover vroeg reizigers wat er moet worden verbeterd als per 2029 de nieuwe contracten voor de veerdiensten naar de Friese Waddeneilanden ingaan. Het antwoord was duidelijk: reizigers klagen massaal over de hoge kosten van de veerdiensten. We zijn het hier roerend mee eens en pleiten dan ook voor lagere tarieven. “Voetgangers die naar de Friese Waddeneilanden reizen betalen tot meer dan 10 keer zo veel dan reizigers naar Texel, en de sneldiensten zijn nog eens bijna twee keer zo duur”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “De veerdiensten naar de Waddeneilanden vervullen een levensaderfunctie en moeten voor iedereen financieel binnen bereik zijn, reizigers hebben tenslotte nauwelijks een alternatief”.
Bovendien zou de OV-studentenkaart geaccepteerd moeten worden en zouden kinderen van 4 t/m 11 jaar gratis mee moeten kunnen, zoals in het meeste openbaar vervoer gangbaar is. Daarnaast pleiten wij voor een prijsplafond voor parkeerkosten op het vasteland. Nu is het wegens de hoge parkeerkosten vaak aantrekkelijker om de auto mee te nemen naar het eiland, terwijl de eilanden graag autoluw willen zijn.
Ook de bereikbaarheid moet worden verbeterd. Zo is er in de avonduren en in de nacht geen vervoer van en naar de eilanden. De watertaxi is als alternatief op deze momenten niet altijd beschikbaar. Sommige sneldiensten in de ochtendspits zitten standaard al vol en ook op andere tijdstippen moeten reizigers soms op de grond zitten of buiten in de regen. De recent ingevoerde reserveringsplicht levert veel klachten op en is dan ook geen oplossing: “voor een buslijn hoeft ook niet gereserveerd te worden. Een reserveringsplicht is een onnodige drempel voor reizigers en leidt er toe dat niet meer vanzelfsprekend alle reizigers mee kunnen op de afvaart van voorkeur”.
Tot slot doen we nog een aantal verbetervoorstellen zoals een meer fietsvriendelijke inrichting van de stalling op de schepen en reisinformatie verplicht ook aanbieden in het Fries. Lees hier de zienswijze die wij hebben ingediend.