
Treinkaartje dreigt in 2026 weer fors duurder te worden
Zonder overheidshulp dreigen de treinkaartjes volgend jaar weer fors duurder te worden. Dat liet NS vandaag weten bij de presentatie van de jaarcijfers. Ook bussen en trams dreigen flink duurder te worden wegens kabinetsbezuinigingen. Rover vreest dat het openbaar vervoer hiermee blijvend reizigers gaat verliezen.
Het gaat financieel nog steeds niet goed met NS. Minder reizigers en hogere kosten zorgen ook dit jaar weer voor rode cijfers. NS dreigt te grijpen naar een afspraak met het Rijk, namelijk het alsnog doorberekenen van de hoge inflatie van de afgelopen jaren. Begin dit jaar zouden de treinkaartjes al 12% duurder worden, door éénmalige overheidssteun werd dit gehalveerd tot een nog steeds forse prijsverhoging van 6%. NS zegt in gesprek te zijn voor een structurele oplossing om de prijsstijging in 2026 beperkt te houden.
Rover vindt een forse prijsverhoging zeer onverstandig. "De rek is eruit. Reizigers laten nu al afspraken schieten omdat het vervoer te duur is", weet Rover-directeur Freek Bos. "Duurdere kaartjes betekent weer een stap naar minder reizigers voor het hele OV." Rover vindt dat NS zich meer bewust moet zijn van haar maatschappelijke taak.
De prestaties van NS waren vorig jaar nog steeds ondermaats, Rover verwacht dan ook dat het spoorbedrijf weer een boete boven het hoofd hangt. Dit jaar lijkt NS tot nu toe wel aan de gemaakte prestatie-afspraken te kunnen voldoen. “Het is goed om te zien dat de reiziger weer beter kan rekenen op de trein”, stelt Freek Bos. “Wij hebben vorig jaar een verbeterplan bij NS en ProRail afgedwongen, dit lijkt nu een goed resultaat te hebben.”