Skip to main content

15 jaar reizigersinspraak

thumb rocovgelderland1Op vrijdag 26 april is tijdens een symposium van ROCOV-Gelderland een convenant getekend tussen de overheden (Provincie Gelderland en Stadsregio Arnhem Nijmegen), de regionale vervoerders Arriva, Connexxion en Hermes alsmede NS-reizigers en het ROCOV. Met de werkafspraken in het convenant kan het ROCOV-Gelderland de komende jaren weer volop aan de slag. Het is bijzonder dat NS, onderdeel van het landelijk overlegorgaan LOCOV, een regionaal convenant tekent. Hiermee spreekt NS een duidelijke erkenning uit voor de regionale reizigersinspraak, wat Rover waardeert.

In 1997 is de Provincie Gelderland al gestart met het betrekken van consumentenorganisaties bij de uitvoering van het openbaar vervoer. Inmiddels is de inspraak verankerd in de wet (Wet Personenvervoer 2000) waardoor Rover samen met de collega-consumentenorganisaties via het landelijk LOCOV en de regionale ROCOVS de reiziger kan vertegenwoordigen door advies uit te brengen over belangrijke voornemens als een aankomende nieuwe dienstregeling, nieuwe tarieven of wijzigingen in het lijnennet. Het ROCOV Gelderland zag de eigen 15e verjaardag als goede gelegenheid om tijdens een symposium terug te blikken op 15 jaar reizigersinspraak en vooruit te blikken op de toekomst.

rocovgelderland3Vertegenwoordigers van het ROCOV, vervoerders, de provincie en het Ministerie gingen onder leiding van dagvoorzitter Marc Maartens samen in gesprek over de toekomst. Vooral innovatie speelde een grote rol in de discussie. Secretaris-Generaal de heer S. Riedstra, die een grote bijdrage heeft geleverd aan de WP2000, ziet de OV-sector graag veel sneller reageren. Langdurige ontwikkelingen als de Fyra en de OV-chipkaart passen niet meer bij de snelheid waarmee de jongere generatie in het leven staat. Gedeputeerde Conny Bieze van provincie Gelderland hoopt dat nieuwe media en techniek mogelijkheden kan bieden reizigers te binden aan het OV. Frank van Setten, adjunct directeur van Arriva, waarschuwt ervoor niet te conservatief te denken. Het visgraatmodel was niet mogelijk geweest als werd geluisterd naar critici, maar zorgde uiteindelijk voor een groei van het vervoer met 40%.

Tijdens de discussies werd snel duidelijk dat het ROCOV-Gelderland de komende jaren nog flink aan de slag moet: onderwerpen variërend van treintoiletten tot  het tekort aan financiële middelen en van tarievenchaos tot stations kwamen aan de orde. Onder meer door geluiden uit de sociale media te vertalen zal het ROCOV zich blijven inzetten om de reiziger te vertegenwoordigen in het gesprek met overheden, regionale vervoerders en NS.