Skip to main content

2013: ons jaar in vogelvlucht

thumb vuurwerk2013 was een veelbewogen jaar in het OV. Wat heeft Rover dit jaar allemaal bereikt? En welke ontwikkelingen moesten we juist met lede ogen aanzien?

Fyra
2013 was zonder twijfel het jaar van de Fyra. De technische problemen van de treinen verbloemden bijna ons bezwaar dat de reiziger te zwaar werd gedupeerd door het afschaffen van de Beneluxtrein. Samen met TreinTramBus en Beneluxpendelaar hebben wij zeer intensief overleg gevoerd met de spoorwegbedrijven. Met resultaat: hoewel de volledige Beneluxdienst nog altijd niet is hersteld, blijft er nu definitief een reserveringsloze intercityverbinding bestaan.

Samen op Reis
Op initiatief van Rover en Urgenda kwam het samenwerkingsinitiatief Samen op Reis tot stand. Met een uitvoeringsprogramma van vijf jaar moet betere samenwerking tussen overheden, bedrijven en consumentenorganisaties leiden tot meer gemak voor de reiziger. De verbeteringen die op stapel staan hebben onder meer te maken met voor- en natransport, een gezamenlijk tariefaanbod en verbeterde overstappunten. De eerste resultaten beginnen inmiddels zichtbaar te worden, onder meer in de vorm van de Friese opstapper en OV-dagkaart bij het Kruidvat.

Het papieren kortingskaartje
Voorjaar 2013 zou het papieren treinkaartje met korting verdwijnen. Rover zag zeer negatieve tariefeffecten voor de treinreiziger die voortaan zou moeten in- en uitchecken. Nadat wij dit aan de kaak stelden in een uitzending van Kassa, laaide een tariefdiscussie op. Het resultaat was dat het papieren kortingskaartje voorlopig blijft, in ieder geval tot er een oplossing is gevonden voor de tariefstijgingen waar reizigers mee te maken krijgen wanneer zij met de OV-chipkaart een reis met verschillende vervoerders maken.

Opbrengst verkeerd uitchecken
ANWB en Rover eisten met succes dat er een onderzoek komt naar de miljoenen die bedrijven overhouden omdat er niet goed wordt uitgecheckt (bij het verkeerde paaltje, vergeten uit te checken). Rover wil dat het bedrag dat vervoerders door de problematiek met in- en uitchecken jaarlijks opstrijken, weer terugkomt bij de reiziger. Het onderzoek naar de omvang van dit probleem is daarvan een begin.

petitie 1 loket 422x241Eén loket
Met de Consumentenbond en ANWB voerde Rover actie voor één loket voor de OV-chipkaart zodat reizigers niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd. Veel reizigers tekenden de petitie en er werd een motie van de SP voor één loket aangenomen. Met een voorlopig akkoord tussen consumentenorganisaties en vervoerders moet dit loket in de eerste helft van 2014 gerealiseerd zijn.

Informatie over treintoiletten
Rover trok aan de bel omdat NS niet helder communiceert over de inzet van treinen met en zonder toiletten en bovendien de treintoilettenkaart op de website al jaren niet had bijgewerkt. Omdat sommige reizigers hiermee rekening moeten houden bij het plannen van hun reis, besloot Rover zelf een spoorkaart met toiletinzet te publiceren. OpenOV schoot te hulp met de ontwikkeling van een heuse treintoilet-app. Hierna heeft ook NS besloten de informatie over treintoiletten bij te werken.

Spoorboekje
Ook in 2013 heeft Rover met Treinreiziger.nl een intercityboekje uitgebracht. Eind 2013 wordt dit boekje bovendien uitgebreid met een aanvullende editie, waardoor alle treintijden van Nederland weer op papier te raadplegen zijn.

Aangepaste dienstregeling
Wat Rover betreft moet de uitgedunde dienstregeling bij slechte weersomstandigheden op termijn geheel tot het verleden behoren. We hebben meermaals aangedrongen op strengere eisen voor het inzetten van dit lapmiddel. Deze stap is in ieder geval binnen, de eisen voor het inzetten van een “winterdienstregeling” zijn nu aangescherpt. Voortaan moet er eerst 50% kans zijn op 10 graden vorst. Ook moet NS sneller de normale dienstregeling hervatten.

thumb AmsterdamAlkmaarVolle treinen
Meer dan 10.000 klachten over volle treinen kwamen in 2013 bij Rover binnen. Rover stelde het probleem van volle treinen meerdere malen aan de kaak, bij zowel vervoerders als in de media. NS besloot diverse malen om treinen te verlengen. Staatssecretaris Mansveld heeft inmiddels van NS geëist dat de problemen met structureel overvolle trajecten begin 2014 zijn opgelost.

Stations overslaan
Rover ontving dit jaar meer klachten over treinen die stations voorbij rijden. Door dit probleem in de media aan de kaak te stellen kregen wij boven water hoe vaak precies een station voorbij werd gereden. De staatssecretaris heeft bepaald dat NS hierover beter moet communiceren en de overgeslagen stations achteraf moet verantwoorden. Rover is hiermee nog niet tevreden en wil verder met NS in gesprek.

Defecte chipkaarten
Abonnementhouders die bij Connexxion met een defecte chipkaart te maken kregen, draaiden zelf op voor de reiskosten die onvermijdelijk extra
gemaakt moesten worden in afwachting van een nieuwe, werkende chipkaart. Nadat Rover om opheldering had gevraagd, besloot Connexxion conform de wens van consumentenorganisaties opnieuw een tijdelijk reisproduct in te voeren waarmee abonnementhouders extra reiskosten kunnen vermijden.  De roep van Rover om een dergelijke oplossing landelijk in te voeren vond geen weerklank. Wel wordt per januari 2014, zo’n anderhalf jaar nadat Rover hier om vroeg, het tijdelijk reisproduct ingevoerd voor studenten met defecte chipkaart.

Tarieven
Helaas kregen veel reizigers in 2013 te maken met flinke tariefsverhogingen. Eerst wegens het verdwijnen van de sterabonnementen, daarna door het afschaffen van de zonesupplementen. Beide maatregelen waren genomen met instemming van decentrale overheden en zonder eerst de wettelijk adviesplicht bij de consumentenorganisaties te doorlopen. In 2014 valt de zwaarste klap bij de treinreizigers: ondanks het bezwaar van de consumentenorganisaties heeft NS besloten de treinkaartjes maar liefst 3,38% duurder te maken om reizigers alvast mee te laten betalen aan de hogere gebruiksvergoeding die ProRail vanaf 2015 voor het spoor zal rekenen.

Ook 2014 zullen wij volop aan de slag gaan om ons in te zetten voor de reiziger, van het verminderen van volle treinen tot het behouden van voldoende gele borden op stations. Daarnaast komen vele vrijwilligers namens Rover op voor de belangen van reizigers in de regio. Ook helpen? Word lid of vrijwilliger!