Skip to main content

Blog: oude schoenen weggooien

Steeds vaker worden buslijnen versneld door ze niet meer door dorpen en wijken te laten slingeren. Door de bus snel over een rondweg om het dorp of wijk heen te laten rijden, wordt de reistijd korter. Daarmee wordt de bus in reistijd een alternatief voor de auto. Dit levert grote successen op. Een ambtenaar van de provincie Zuid-Holland vertelde mij afgelopen week nog dat de snelle RNet-bussen in Zuid-Holland vorig jaar een reizigersgroei van 17% kenden. Dubbele groeipercentages in het hele land laten zien dat de reiziger op deze snelle busdiensten zat te wachten.

Snellere bussen met minder stops onderweg, betekent dus ook minder haltes in de dorpen en wijken. Uit onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteitsbeleid blijkt dat 94% van de reizigers geen moeite heeft de reis naar een bushalte iets verderop te maken. Deze reizigers profiteren van meer bussen en kortere reistijd. De overige 6% van de reizigers krijgt echter te maken met een afstand tot de bushalte die hij of zij niet zomaar kan overbruggen. Voor deze reizigers moet er natuurlijk ook een oplossing zijn. Want 6% van de reizigers in de kou laten staan, kan niet de bedoeling zijn.

Enkele jaren geleden al schreef Rover het rapport als de gewone bus verdwijnt. Eind 2018 presenteerden we bovendien nog eens tien punten om succesvol flexvervoer, als alternatief voor de bus, mogelijk te maken. Er bestaan namelijk goede voorbeelden, zoals het Zutphense flexsysteem Vlinder. Daar zitten tegenwoordig meer reizigers in de bus dan voorheen. Eén van de belangrijkste speerpunten van Rover blijft dat openbaar vervoer altijd beschikbaar moet zijn. Reizigers malen niet om blauwe of gele nummerplaten van een taxi of een busje. Reizigers willen van A naar B. Altijd en overal. Zonder zorgen om speciale pasjes, moeilijke reserveringssystemen en andere barrières.  

De nieuwe, snelle busdiensten zijn als een nieuw paar flitsende schoenen. Deze schoenen zitten nog niet iedereen lekker. Gelijktijdig is het oude paar al wel weggegooid. Laten we de nieuwe schoenen zo ontwerpen, dat iedereen ze past. Ook als de reiziger de pech heeft bij de groep van 6% te horen.

Freek Bos,
Directeur Rover

Toegankelijkheid