“Overijssel, zorg voor betere communicatie over defecte liften!”
Reizigers krijgen onnodig te maken met vertragingen en stress omdat alternatieve routes niet worden aangegeven bij een defecte stationslift. Dat stelt reizigersoverleg ROCOV Overijssel, waar Rover West-Overijssel onderdeel van uitmaakt.
Aanleiding is een lift op station Zwolle die door water in de liftschacht defect raakte., Het busplatform was hierdoor wekenlang niet per lift bereikbaar, wat vooral de nodige problemen geeft aan reizigers met een rollator, rolstoel, kinderwagen of bagage. De overlast had echter beperkt kunnen blijven als er was gecommuniceerd over alternatieve routes, stelt het ROCOV.
De enige communicatie was een ‘defect’-sticker op de lift. Er was geen medewerker die de reizigers assisteerde en begeleidde. Ook werd er in de binnenkomende bussen niet omgeroepen dat de lift defect was en dat er een alternatief was. Beneden in de tunnel bij de defecte lift naar het busplatform was er ook niets geregeld aan tijdelijke bewegwijzering en begeleiding voor de reizigers.
“Dat een lift defect gaat kan overal in Nederland gebeuren, maar op deze plek waar kwetsbare reizigers er zo afhankelijk van zijn is het heel vervelend dat reizigers dan niet goed begeleid worden”, stelt het ROCOV. “Dit alles heeft voor meerdere reizigers veel stress en ongemak opgeleverd, zoals het missen van de bus, trein en daardoor een afspraak of bijeenkomst”.
Het ROCOV Overijssel roept provincie en vervoerders op om dit soort storingen zo spoedig mogelijk op te nemen in processen en draaiboeken zodat duidelijk is wie verantwoordelijk is voor de communicatie. Daarbij zou aandacht moeten komen voor het informeren van reizigers over fysieke hulp en routebeschrijvingen met de extra tijd die nodig is voor de omleiding.