Skip to main content

Aanpak NS overvolle treinen

volletreinNS heeft een aantal sprintertreinen verlengd om de klachten over overvolle treinen aan te pakken. Ook worden reizigers geïnformeerd over beter verspreid in de trein stappen. Op deze website (onder "tips bij drukte") geeft NS een aantal tips om drukte te vermijden. Deze maatregelen kondigde NS donderdag aan in een uitzending van Meldpunt! (Omroep MAX) waar de eerste resultaten van het Meldpunt Volle Treinen werden besproken. Eerder deze week had NS een gesprek met Rover over de aanpak van de volle treinen. Rover ziet de NS-maatregelen als een goed begin, maar er blijven meldingen van overvolle treinen binnenkomen.

Reizigers helpen om zich beter door de trein te spreiden kan een interessante oplossing zijn, Rover erkent dat reizigers vaak in dezelfde plekken in een trein staan. Maar hiervoor zijn ook andere verklaringen dan de aanname dat reizigers moeten worden “aangeleerd” dat een trein meer dan één deur heeft. Veel reizigers moeten zich bijvoorbeeld noodgedwongen in een bepaald deel van de trein wringen om een krappe aansluiting te halen. Ook is vaak niet vooraf duidelijk waar een trein precies langs het perron stopt en hoe lang deze trein zal zijn.
Om reizigers zich beter te laten spreiden, moet daarom niet alleen de oplossing bij de reiziger zelf worden gezocht. NS zou reizigers beter kunnen informeren over de lengte van de aankomende trein en het overstappen vergemakkelijken door bijvoorbeeld treinen tegenover elkaar ipv achter elkaar te laten stoppen.

Het verlengen van bepaalde volle treinen is een concrete oplossing, die wellicht nog verder zal moeten worden uitgebreid. Inmiddels ontving Rover zo’n 1700 klachten via het Meldpunt volle treinen en deze blijven dagelijks binnenkomen. NS en Rover hebben tijdens een bespreking over het meldpunt afgesproken dat Rover iedere week een overzicht van binnengekomen klachten en de meest beklaagde trajecten aan NS toont.

FNV Spoor wil dat de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek doet naar de capaciteitsproblemen die leiden tot overvolle treinen. De vakbond vreest dat een calamiteit in een overvolle trein ernstige gevolgen kan hebben, omdat de conducteur door de drukte zijn werk onvoldoende verantwoord kan uitvoeren. 

Het verhaal over de volle treinen is dus nog niet afgesloten. Blijf die volle treinen dus vooral melden, het liefst met beeldmateriaal, via www.volletreinen.nl of via Twitter aan @volletreinen.