Skip to main content

Arriva laat reiziger in de kou staan


thumb 2011-11-21-leiden-1-bSinds het begin van de nieuwe dienstregeling laat Arriva de reiziger regelmatig in de kou staan. En dat soms letterlijk. In het meldpunt van Rover komen veel klachten binnen over zowel de spoorlijnen van Arriva (Achterhoek en Zwolle - Emmen) als het busvervoer in Friesland en Zuid-Holland Noord. Het gaat hierbij om vertraagde, uitgevallen en overvolle bussen en treinen waarbij de informatievoorziening ook regelmatig te kort schiet. Vooral regio Leiden spant de kroon. 

Dat er bij de overgang van de oude naar de nieuwe vervoerder de eerste dagen iets mis gaat is te begrijpen. Dat sommige zaken zelfs nog langer duren ook. Maar het lijkt erop dat Arriva de overgang volledig heeft onderschat en niet gecommuniceerd heeft over problemen die ze van tevoren wel hebben zien aankomen.

Voor de reiziger is de betrouwbaarheid van de dienstregeling het allerbelangrijkst. Het vertrouwen in Arriva is de afgelopen week echter flink beschadigd. De onzekerheid van de reizigers groeit. Vooral in het woon-werkverkeer. Sommige reizigers zeggen alternatieven te gaan zoeken. Zo gaan ze voor het OV verloren en worden er zeker geen nieuwe geworven. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Hans van Dam van Rover Holland-Rijnland vindt dat Arriva een ruimhartige compensatieregeling moet instellen voor reizigers die de afgelopen dagen in de kou hebben gestaan. Vooral in zijn regio zijn veel klachten over Arriva, nog afgezien van alle "opstartproblemen". Zo is het effect van de hoge Q-liner tarieven is volledig onderschat. Niet door de reizigersorganisaties die al voor het ingaan van de concessie een bezwaarschrift bij de provincie hebben ingediend tegen de tarieven op de lijnen 361 en 365. Daar waar de reiziger een keuze heeft kiezen velen voor de goedkope streekbus in plaats van de dure Q-liner. Zoals bij de lijnen 50 en 56. Dat betekent dat deze bussen te vol raken en haltes voorbij gaan rijden, waardoor de wachttijd tot bijna een uur kan oplopen, en dat in de kou.

De informatievoorziening aan de reiziger schiet volledig te kort. De vertrekstaten bij de haltes zijn over het algemeen wel aangebracht, maar de oude van Connexxion zijn niet altijd weggehaald. De lijnennetkaarten in de abri's ontbreken vrijwel overal. De verplichte lijnenfolders zijn niet af te halen bij de Arriva stores, die ook nog eens slecht te vinden zijn. De situatie bij Leiden CS is schrijnend. Arriva had aangegeven dat de panelen boven de perrons niet meer zouden werken en dat zij met een vaste indeling van de lijnen per perron zou gaan werken. Tot op de dag van vandaag staat echter niet duidelijk aangegeven vanaf welke perron welke buslijn vertrekt, anders dan op een zeer klein plakkaat. Omdat ook het bord met dynamische reisinformatie (DRIS) van de provincie daar niet goed werkt en veel lijnnummers op de bus nog ontbreken is het een zoektocht voor de reiziger waar hij moet gaan staan wachten. Dat de provincie er niet in is geslaagd de verzameldrissen op een aantal belangrijke overstappunten te plaatsen helpt trouwens ook niet echt.

Ten slotte werden reizigers met een sterabonnement niet adequaat geïnformeerd over de extra handelingen die zij moesten verrichten om na 9 december te kunnen reizen. Hierdoor hebben zij de afgelopen dagen veel extra kosten gemaakt.