Blog: Ambassadeurs van het spoor
Eva Hoeke en Marcel van Roosmalen zijn ergens in de afgelopen jaren vanuit Amsterdam naar Wormer verhuisd. Hoeke is columnist en interviewster voor De Volkskrant, Van Roosmalen kennen we van de NRC en zijn verhalen over Vitesse. Beiden schrijven en praten met regelmaat over hun belevenissen in de trein. Dat zouden de OV-bedrijven moeten toejuichen. Tevreden treinreizende columnisten zijn in feite ambassadeurs voor het spoor die via hun treinticket zelfs betalen voor hun werk. Veel mooier kan het niet worden. Maar dan moeten zij wel tevreden zijn.
Helaas is de waarheid net anders. In de laatste column van Hoeke werd de treinreiziger met een legbatterijkip vergeleken. Van Roosmalen wordt door zijn medepresentatoren van de podcast De Krokante Leesmap vaak meelijwekkend toegesproken vanwege zijn belevenissen in de trein. Hebben Hoeke en Van Roosmalen dan de ongelukkige kwaliteit steeds de verkeerde trein te kiezen? Helaas niet. Uit onderzoeken blijkt dat het OV- traject tussen Amsterdam en Purmerend een intensief gebruikt traject is, tegelijk zien we dat de treinen naar Wormerveer en Uitgeest vaak uitvallen of te laat zijn.
Wonen Hoeke en Van Roosmalen samen met de vele anderen dan op de verkeerde plek? Wormer ligt op een kilometer of 20 van Amsterdam. Dat dit af en toe voelt als 200 kilometer geeft aan dat er verbetering mogelijk is. Het is al jaren bekend dat we ongeveer 30 kilometer van huis naar ons werk reizen. Het is dan ook vreemd dat er al jarenlang slechts twee sporen liggen tussen Uitgeest en Amsterdam. Twee sporen waarover elk uur sprinters, intercity’s en goederentreinen worden geperst. Dat gaat natuurlijk een keertje knellen. Wat nog meer bevreemd, is dat op dezelfde route de A7 en A8 wel zijn voorzien van extra (spits)stroken. Rijstroken, die ondertussen ook weer vol staan. Minister Van Nieuwenhuizen kan daarom eigenlijk maar één maatregel nemen: het spoor uitbreiden. Dat zou goed zijn voor alle reizigers. En voor Hoeke en Van Roosmalen, die daarmee vanzelf ambassadeurs van het spoor worden.
Freek Bos,
Directeur Rover