Beneluxtrein volledig terug in 2015
Rotterdam-Antwerpen sneller, Amsterdam-Brussel trager
De Beneluxtrein is in de jaardienstregeling 2015 eindelijk weer helemaal terug: elk uur zonder ‘gaten’, en weer naar Amsterdam. De rijtijd tussen Rotterdam en Antwerpen, het drukste traject, wordt korter dan in 2014. Daar is Rover blij mee. Maar op de trajecten naar Amsterdam en Brussel wordt de Beneluxtrein trager dan hij ooit geweest is. NS en NMBS moeten de komende jaren alles op alles zetten om dat te verbeteren, vinden Rover en onze Belgische zusterorganisatie TreinTramBus.
Vanaf december 2014 is de twee jaar eerder geschrapte Beneluxtrein eindelijk weer volledig terug: van Amsterdam tot Brussel, met een complete uurdienst, zonder de hiaten die daar in 2014 nog in zitten. De langdurige stilstand in Roosendaal is verleden tijd: die bedraagt straks nog maar 1 minuut. Dat is goed nieuws voor de reizigers tussen Rotterdam en Antwerpen, het drukste traject van de Beneluxverbinding.
Voor de reizigers die de Beneluxtrein over een langere afstand gebruiken is er geen goed nieuws. De lange stilstand van Roosendaal is verschoven naar Rotterdam en Den Haag, waar de Beneluxtrein straks bij elkaar 9 tot 12 minuten staat te pauzeren. Tussen Amsterdam en Roosendaal wordt de Beneluxtrein trager dan de gewone intercity die op dit traject nota bene bij zeven stations méér stopt. Daarnaast zijn reizigers naar Brussel een kwartier langer onderweg omdat de Beneluxtrein via de Nationale Luchthaven (Zaventem) wordt geleid.
Dienstregelingpuzzel past slecht
De blijdschap van Rover en TreinTramBus over de volledige terugkeer van de Beneluxverbinding – eindelijk! – wordt dan ook overschaduwd door de bedroevende rijtijd op het totale traject. De Beneluxtrein gaat er in 2015 tussen Amsterdam en Brussel een half uur langer over doen dan vóór zijn opheffing. De plannen die NS en NMBS vorig jaar presenteerden als alternatief voor de Fyra bevatten gingen nog uit van een 20 minuten langere rijtijd in 2017 ten opzichte van 2012. Ook dat vonden Rover en collega-consumentenorganisaties toen al niet acceptabel.
De grote landelijke dienstregelingwijziging in België in 2015 speelt een belangrijke rol bij de langer wordende reistijden. De inpassingsmogelijkheden aan beide zijden van de grens zijn zeer beperkt. Daardoor is de puzzel niet mooi sluitend te krijgen, zoals Rover en TreinTRamBus zelf ook hebben kunnen zien. Om in Nederland een vlottere rijtijd te bereiken zouden binnenlandse treinen moeten wijken of sommige stations moeten overslaan. Dat wil Rover ook niet.
Rover en TreinTramBus vinden echter wel dat NS en NMBS alles op alles moeten zetten om binnen enkele jaren de rijtijd Amsterdam-Brussel terug te brengen tot ongeveer het niveau van 2012.
Op korte termijn
Reizigers van/naar Amsterdam en Schiphol kunnen de lange reistijd bekorten door gebruik te maken van de Intercity direct, met een overstap in Rotterdam. Door het verschuiven van vertrektijden vervalt de huidige – krappe – overstapmogelijkheid ongelukkigerwijze bij het begin van de jaardienstregeling 2015. Deze overstap heeft pas zin als de derde Intercity direct per uur structureel wordt toegevoegd tussen Amsterdam en Rotterdam. Hiermee kan, ondanks een zeer ruime overstaptijd in Rotterdam, de reistijd met ruim een kwartier worden bekort. Rover dringt er bij NS op aan om deze ‘derde’ Intercity direct zo spoedig mogelijk in te leggen. De snelheid waarmee dit kan is afhankelijk van ombouw en goedkeuring van het benodigde materieel.
Na 2015
Na 2015 zijn er meer mogelijkheden om tot een reistijdverbetering te komen. Hiervoor moet eerst voldoende materieel geschikt zijn gemaakt en zijn goedgekeurd voor zowel de HSL als het rijden in België. Dit maakt twee maatregelen mogelijk waarmee een versnelling kan worden bereikt:
- verruilen van de Moerdijkbrugroute, die met zijn vele goederentreinen een flessenhals vormt, voor de HSL-route via Breda, zoals NS al gepland heeft vanaf 2017;
- integratie van de Beneluxverbinding met één van de Intercity direct-treinen per uur, waardoor een snellere verbinding met Amsterdam mogelijk wordt. Denkbaar is om dan afwisselend naar Amsterdam en Den Haag te rijden, met goede aansluitingen in Rotterdam naar de andere bestemming.
Rover heeft NS gevraagd om een snellere realisatie van deze verbetering dan de jaardienstregeling 2017. Bij het verdwijnen van de Beneluxverbinding uit Roosendaal willen Rover en TreinTRamBus overigens ook een verbetering van de verbinding Roosendaal-Antwerpen, bijvoorbeeld door verlenging van een Belgische interregiotrein van Essen naar Roosendaal.
Luchthaven Zaventem
Rover en TreinTramBus betwijfelen zeer of de bediening van de nationale luchthaven Zaventem opweegt tegen een kwartier extra reistijd voor de reizigers van en naar Brussel. Wij vinden dat deze belangen nog eens kritisch tegen elkaar moeten worden afgewogen. Rover realiseert zich dat Nederland het hierin niet (alleen) voor het zeggen heeft.
Ter informatie heeft Rover de rijtijden tussen Amsterdam en Brussel van 2007 tot 2017 in een overzicht gezet.