Skip to main content

Boosheid om verdwijnen zonesupplementen

chipkaartRover is boos over het verdwijnen van de mogelijkheid om bij een NS-trajectabonnement aanvullende zones te kopen in het stads- en streekvervoer en over de gevolgde procedure bij dit besluit. De stads- en streekvervoerders bieden deze supplementen vanaf heden niet meer aan als  maandabonnement. Voor jaarabonnementhouders stopt de verkoop vanaf 1 juli. Forenzen die de trein gebruiken in combinatie met bus, tram of metro worden hierdoor flink op kosten gejaagd. Rover wil dat een kostenneutraal alternatief wordt aangeboden. Op zijn minst zou bij het NS-trajectabonnement het Altijd Korting-abonnement van het stads- en streekvervoer voor de gereduceerde prijs van 10 euro per maand moeten worden aangeboden. Zolang dit niet geregeld is, moet de verkoop van de zonesupplementen worden gehandhaafd.

De rücksichtsloze afschaffing van het stad-/streeksupplement maakt het forenzen door de OV-keten fors duurder. De kosten van het gebruik van bus, tram en metro voor deze groep dagelijkse reizigers stijgen, afhankelijk van de persoonlijke situatie en de beschikbare alternatieven, met 12% tot – in uitzonderlijke gevallen – ver over de 200%. Deze stijging komt bovenop de forse prijsverhoging van de stad/streeksupplementen die per 1 januari van dit jaar is doorgedrukt.

Alternatieven

Het minst gedupeerd zijn de reizigers die maar aan één kant van hun treintraject met bus, tram of metro reizen en daar nog een gewoon sterabonnement kunnen kopen. Dat is tussen 12% en 32% duurder en het moet voortaan apart gekocht worden, bij een ander loket. Het meest de pineut zijn degenen die aan beide zijden van hun vaste treintraject verder reizen met bus, tram of metro: zij gaan daarvoor twee- tot tweeëneenhalf keer zoveel betalen, en zij moeten voortaan 3 afzonderlijke abonnementen kopen.

De OV-bedrijven bieden wel een voordeliger geprijsde versie van het Altijd Korting-abonnement aan. Dit abonnement geeft 20% korting op het stads- en streekvervoer (jongeren t/m 18 jaar 40%). De lagere prijs is er echter alleen voor maandabonnementen, zodat een jaarkaarthouder hiervoor twaalf keer per jaar naar een automaat of loket moet. Erger nog: de verlaagde prijs geldt niet bij het NS-Trajectabonnement, maar alleen in combinatie met het Altijd Voordeel-abonnement van NS. Dit abonnement is echter zeer onvoordelig voor wie aan de spits gebonden is of veel dagen per week reist. Reizigers moeten zich dus goed bezinnen vóór zij hun Trajectabonnement opzeggen, want in veel gevallen ben je hiermee nog duurder uit dan met apart gekochte sterabonnementen!

Omdat de gewone sterabonnementen in delen van Nederland helaas worden afgeschaft, vindt Rover dat het lager geprijsde Altijd Voordeel-abonnement ook in combinatie met het NS-Trajectabonnement (en tevens als jaarabonnement) verkrijgbaar moet worden gesteld.

Reiziger is weer sluitpost

Opnieuw zijn reizigers in de OV-keten de dupe van slecht samenwerkende overheden en vervoerbedrijven. Iedere partij kijkt naar zijn eigen stukje openbaar vervoer, maar niet naar het geheel. Daarbij wordt het tariefbeleid steeds meer gedicteerd door systeemdenken rond de OV-chipkaart (niet meer één keer per jaar afrekenen, maar elke rit afrekenen). Het resultaat van dit alles is een onoverzichtelijke lappendeken van abonnementen, kortingen, brokken informatie en verkooppunten.

Rover is boos over het gemak waarmee de stads- en streekvervoerbedrijven en de voor het tarief verantwoordelijke provincies en stadsregio’s groepen vaste klanten opzadelen met complicaties en kostenverhogingen. “Abonnementhouders, die ook getroffen zullen worden door de reiskostenafspraak in het Lente-akkoord, krijgen te maken met onnodig hoge kosten en ongemak. We zien wederom gebrek aan samenwerking rond de OV-chipkaart”, concludeert Rover, “en de reiziger wordt weer geschreven met een heel klein r’etje.”

De provincies en stadsregio’s zijn opnieuw nalatig geweest bij het fatsoenlijk vragen van advies aan de consumentenorganisaties in hun regio's. Dat was ook al het geval bij de sterke prijsverhoging van deze abonnementen per 1 januari 2012. Minister Schultz heeft de decentrale overheden en vervoerders toen verzocht de adviesprocedure via de regionale consumentenplatforms te respecteren. Haar woorden lijken geen enkel effect te hebben gehad.

Rover legt zich niet bij de ontstane situatie neer en voelt zich gesteund door een verbond van 24 grote werkgevers, die in een brief aan de minister pleiten voor één landelijk vervoerbewijs inclusief voor- en natransport. Het niet meer op één kaart aanbieden van integraal vervoer schept onduidelijkheid en jaagt gebruikers van de OV-keten (of zij nu werknemer of werkgever zijn) op hoge kosten.