Skip to main content

Buurtbus in nood

thumb Platteland2Het UWV verbiedt uitkeringsgerechtigden om nog langer vrijwillig een buurtbus te besturen. Hierdoor zijn diverse buurtbussen per direct (tijdelijk) aan de kant gezet. Meldingen van getroffen buurtbussen komen uit Noord-Holland en Zeeland. Na de schoonmakersstaking is de reiziger hierdoor wederom de dupe van een conflict waarin hij geen rol speelt.

Buslijnen met weinig reizigers waarvan de opdrachtgever vindt dat ze niet levensvatbaar zijn, worden nogal eens vervangen door buurtbussen. Deze 400 buurtbussen worden gereden door vrijwilligers, waarvan een aantal een uitkering ontvangt van het UWV of de gemeente. Politiek den Haag heeft het over de "participatiemaatschappij" en het leveren van tegenprestatie naast de uitkering.

Het UWV heeft nu een bom gelegd onder de buurtbus wegens "verdringing" van arbeid, de interpretatie van deze verdringing is lastig en sterk afhankelijk van de partij waarmee je praat. Uitkeringsgerechtigden die een uitkering van de gemeente ontvangen worden bijna gedwongen om een tegenprestatie te leveren maar als ze nog een kleine uitkering van het UWV ontvangen kunnen ze van het UWV een sanctie krijgen. Dit valt niet uit te leggen.

De situatie roept veel reacties op bij reizigers. Uit de reacties spreekt vooral onbegrip voor onze afhankelijkheid van de inzet van vrijwilligers, maar ook waardering voor het feit dat deze mensen de mobiliteit in bepaalde regio’s in standhouden. De huidige situatie dwingt echter tot nadenken. Zo spreekt de provincie Gelderland in de nieuwe OV-visie van het nog meer vervangen van buslijnen door “maatwerk” als buurtbussen. Nu dringt de vraag zich op of dit daadwerkelijk een oplossing is. 

Doordat nieuwe vrijwilligers zich voor de buurtbus hebben gemeld, zijn bussen inmiddels weer gaan rijden. Toch blijft het acute gevaar bestaan dat een aantal buslijnen (tijdelijk) tot stilstand komt bij ingrijpen van het UWV. De reizigers zijn hiervan de dupe terwijl zij geen partij zijn in dit conflict.

Extra wrang is dat de directeur van het UWV, Bruno Bruins, voormalig directeur is van Connexxion - de eerste vervoerder die een buurtbus aan de kant moest schuiven door het UWV-beleid. Rover hoopt dan ook dat dhr Bruins zich in de discussie gaat mengen. Voor nu is Den Haag aan zet. Steven van Weyenberg, Tweede Kamerlid voor D66, heeft inmiddels aangekondigd Kamervragen te stellen over het beleid van UWV. Rover hoopt dat er op landelijk niveau snel een oplossing komt. In de tussentijd kan de reiziger niet aan de kant worden gezet en zullen vervoerders en overheden snel op zoek moeten naar een oplossing, bijvoorbeeld door afspraken te maken met taxicentrales.

Update:
De Kamervragen hebben succes geoogst: Minister Lodewijk Asscher wil werklozen met een WW-uitkering meer ruimte geven om vrijwilligerswerk te doen. Voor de zomer komt hij met concrete voorstellen, hij zegt bovendien te bekijken of hij daar eerder al op kan vooruitlopen.