Skip to main content

Chipkaart vervangt papieren treinkaartje in 2013

Het papieren treinkaartje blijft in ieder geval nog tot het najaar van 2013 bestaan. Dat heeft NS gisteren ovchipkaartnslaten weten. Oorspronkelijk streefde NS naar afschaffing in de loop van dit jaar, maar er is meer tijd nodig voor de overgang naar de OV-chipkaart. Zo moet er eerst nog een oplossing komen voor reizigers die slechts incidenteel de trein nemen, en voor wie een investering van 27,50 per persoon voor een enkel treinritje onredelijk zou zijn. NS wil hiervoor een wegwerp-chipkaartje invoeren. GVB en RET hebben voor ad hoc reizigers ook zulke kaartjes, waarmee de metropoortjes kunnen worden geopend. Pas als NS de nieuwe wegwerp-chipkaartjes heeft ingevoerd, gaan de poortjes dicht. Dat ‘poortjesmoment’ schuift dus ook op, naar 2013/2014. Daar is Rover allesbehalve rouwig om.

NS komt binnenkort met een adviesaanvraag over de plannen aan Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov. De afgelopen tijd zijn we over dit onderwerp trouwens al in gesprek geweest met NS. We vinden het verstandig dat NS de veranderingen niet overhaast doorvoert en eerst goede oplossingen voor de verschillende categorieën reizigers creëert. Daarom willen wij ook dat NS de papieren kaartjes met 40% korting pas afschaft als er een goede vervanging is voor de huidige gebruikers van die kaartjes. Ook moet het dubbel opstaptarief bij overstap naar een andere vervoerder eerst zijn opgelost. Het ziet ernaar uit dat NS dit ook zo van plan is. Hoe de oplossing voor internationale reizigers eruit gaat zien, blijft echter nog onduidelijk. Ook daarom kunnen de poortjes nog niet dicht, in ieder geval wat Rover betreft.

Het wegwerp-chipkaartje zou een goede oplossing voor incidenteel gebruik van de trein kunnen zijn, mits de reiziger niet toch het gelag betaalt doordat NS deze kaartjes een stuk duurder maakt. Ook vindt Rover dat zulke kaartjes verkrijgbaar moeten zijn voor het hele spoorwegnet, en niet slechts voor het NS-net. Daarover zullen NS en de regionale spoorvervoerders het dan wel met elkaar eens moeten worden. Rover roept de Nederlandse spoorvervoerders daarom op tot samenwerking, ook bij andere nog te verchippen onderdelen van het nu nog landelijk geldige assortiment. Dit in het belang van hun gezamenlijke klanten.