Skip to main content

De chipkaart en conflicterende producten

chipkaartHet plan voor één kaart voor al het openbaar vervoer is tot nu toe jammerlijk mislukt. Dat zal iedere OV-chipkaartreiziger die met meerdere vervoerders reist ongetwijfeld met ons eens zijn. Niet alleen biedt iedere vervoerder zijn eigen producten voor de OV-chipkaart aan, deze producten werken vaak net zo slecht samen als de vervoerders zelf. De reiziger die incheckt met een OV-chipkaart waar meedere producten opstaan, lijkt aan een soort loterij mee te doen: welk product zal het systeem uit de grabbelton kiezen om aan te spreken en levert dit geen financieel nadeel op?

Vervoerder Syntus licht een tipje van de sluier op door vooor een groot aantal OV-chipkaartproducten bekend te maken in welke volgorde zij door het systeem worden aangesproken. Op basis hiervan kan de reiziger zelf uitrekenen welke producten er niet beter op één kaart kunnen staan.

Op de website van Syntus staat het volgende te lezen:

Meerdere kortingsproducten/abonnementen op uw OV-chipkaart

Op de treinen van Syntus zijn een aantal landelijke en regionale OV-chipkaartproducten actief die de NS niet kent zoals Dalkorting Oost en Altijd Korting. Het is dan ook heel goed mogelijk dat u meerdere producten op uw OV-chipkaart heeft staan. Bij aanvang van uw reis wordt allereerst gekeken naar de geldigheid van het product. Reist u bijvoorbeeld in de spits dan zal nooit het Voordeelurenabonnement aangesproken worden. Zijn er meerdere producten geschikt om mee te reizen dan kiest het OV-chipkaartsysteem het product dat het hoogste op de prioriteitenlijst staat. Deze ziet er als volgt uit:

1. OV-jaarkaart
2. N-sterabonnement en Viziris
3. Kids Vrij, Altijd Vrij
4. Keuzedagen 60+, Studenten Weekend-vrij/Week-vrij
5. Dal Vrij
6. Altijd Voordeel
7. Altijd Korting (tot 1 december 2012 geldig op Syntus trein)
8. Studenten Weekend-korting
9. Weekend vrijdag
10. Studenten Week korting
11. Voordeelurenabonnement
12. Dal Voordeel
13. Dalkorting Oost
 

Voorbeeld
Reist u met de trein van Syntus in de dalperiode en u heeft zowel Altijd Korting (20% korting) als een Voordeelurenabonnement (40%) op uw OV-chipkaart dan wordt er gekozen voor Altijd Korting omdat deze hoger in prioriteit is. (Altijd Korting geeft korting in zowel spits als dal op zowel bus als trein dus staat daarom hoger in de lijst als het Voordeelurenabonnement (dal en alleen trein)

Overstappen

Overstappen van een regionale trein op een NS-trein
Bij overstappen van een regionale trein op een NS-trein en omgekeerd moet u, hoewel u doorreist met hetzelfde product, wel eerst uitchecken en vervolgens weer inchecken bij de nieuwe vervoerder.


Overstappen van een bus op een regionale trein
Als u binnen 35 minuten overstapt van de bus op de regionale trein (Arriva, Syntus of Veolia), checkt u niet vanzelfsprekend in met een ‘trein’-product. Het volgende gebeurt namelijk (voorbeeld met een Voordeelurenabonnement op uw OV-chipkaart):

In de bus start u met reizen ‘op saldo’ omdat een Voordeelurenabonnement niet geldig is in de bus. Wanneer u dan binnen 35 minuten overstapt en incheckt voor de vervolgreis per trein van bijvoorbeeld Syntus dan reist u automatisch verder ‘op saldo’. U betaalt dan niet opnieuw het basistarief van € 0,83. U verwacht echter verder te reizen met uw Voordeelurenabonnement. Dit gebeurt niet omdat het OV-chipkaartsysteem deze overstap ziet als één en dezelfde reis en de eerst aangesproken ‘betaalwijze’ handhaaft. U ontvangt dus niet de korting waar u met het Voordeelurenabonnement recht op heeft.

Dit is het geval voor de producten Voordeelurenabonnement, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Dal Voordeel en Dal Vrij. Dit is een tijdelijke situatie voor de komende maanden. Voor nadere informatie en voor een aanvraag van restitutie van het teveel betaalde, kunt contact opnemen met klantenservice van Syntus.

  • Duurt de overstap tussen een bus en een regionale trein langer dan 35 minuten dan wordt bij het inchecken voor uw reis per trein wel het landelijke ‘trein’-product aangesproken.
  • Bij de terugreis met een overstap van een regionale trein op een bus speelt dit niet. Bij overstap op de bus wordt ‘reizen op saldo’ of een specifiek busproduct geselecteerd omdat de landelijke ‘trein’-producten op de bus niet geldig zijn.
  • Bovenstaande geldt niet voor de NS-producten Altijd Vrij en Kids Vrij (afgekocht reisrecht).

Niet compleet
Bovenstaande opsomming is niet compleet, het is vooral bedoeld om de relatie van Syntus-producten met landelijke producten te verduidelijken. Hiernaast bestaan nog meer regionale producten. Zo is het bekend dat Dalkorting Brabant conflicteert met Dalkorting Oost en in Amsterdam de saldo-informatie op de in- en uitcheckapparatuur blokkeert. Het compleet landelijk overzicht bestaat helaas niet. Wel heeft Syntus hierbij meer duidelijkheid verschaft dan dat wij tot nu toe hadden.

Wat kan de reiziger hier aan doen?
Het antwoord is treurig: niet veel. Wie gebruik maakt van abonnementsoorten die niet specifiek voor de chipkaart zijn gemaakt, zoals het voordeelurenabonnement oude stijl van NS, kan bij het treinreizen gelukkig nog een papieren kaartje kopen. Wie met verschillende OV-chipkaartproducten reist, zal flink wat huiswerk moeten doen: controleer goed of het juiste bedrag bij een reis wordt afgeschreven en niet het verkeerde product is aangesproken! Gaat het toch fout, neem dan contact op met de Klantenservice van de betreffende vervoerder. Meldt het ook even bij ons, wij zullen dit probleem uiteraard nog via verschillende kanalen aankaarten en kunnen uw melding daar goed bij gebruiken.

Voor sommige reizigers kan het handiger zijn verschillende chipkaarten aan te schaffen om de diverse producten conflictloos te kunnen gebruiken. In dit geval leidt de "één kaart voor al het OV" niet alleen tot een portemonnee vol pasjes maar ook tot meerder malen aanschafkosten van de chipkaart. Want de rekening van de slechte invoering van de OV-chipkaart is er één waar de reiziger volop aan mag meebetalen.